URL Builder چیست؟

بیایید تصور کنیم که به تازگی یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی کرده اید. یک صفحه فرود (لندینگ پیج) بسیار عالی طراحی کرده اید و با استفاده از خبرنامه ایمیلی؛ کاربران خود را به آن صفحه دعوت نموده اید. قطعا در شبکه های اجتماعی نیز آن را به اشتراک گذاشته اید و برای تقویت کمپین خود؛ از تبلیغات آنلاین بنری نیز استفاده کرده اید.

کمپین شما موفقیت چشمگیری را حاصل کرده و فروش شما بواسطه ی مشتریان جدید چندین برابر شده است.

اما مشکل اینجاست… شما نمی دانید چه چیزی موجب موفقیت کمپین شما شده است.

آیا به خاطر طراحی مناسب سایت بوده ؟ آیا به دلیل وجود اعضا خبرنامه و فوروارد ایمیل بوده است؟ ممکن است یکی از اینفلوئنسرها تبلیغ شما را ریتوئیت کرده باشد. شاید هم این موفقیت در فروش به دلیل تبلیغات آنلاین بنری بوده است.

برای رسیدن به پاسخ همه ی این سوالات شما نیاز دارید تا بدانید کدام کانال تبلیغاتی بیشترین ترافیک را به سایت شما هدایت کرده است.

اگر قبلا با گوگل آنالیتیکس کار کرده باشید، ممکن است تصور کنید که جزئیات ترافیک کمپین شما گزارش داده خواهد شد، ولی در واقع اینطور نیست. اگر چه در بخش Acquisition گوگل آنالیتیکس می توانید اطلاعات کلی و جامعی درباره ترافیک ورودی کانال ها و رسانه ها به شما بدهد؛ به عنوان مثال ترافیک ورودی توئیتر؛ اما نمی توانید از ورودی های این کمپین منحصر بفرد گزارش گیری کنید.

درست همینجاست که URL Builder به کمک شما می آید. شما دقیقا می دانید که ترافیک از چه طریقی، به چه روشی و در چه زمانی ایجاد شده است.

پارامترهای UTM چه هستند؟

برای آشنایی با URL های قابل ردگیری می بایست ابتدا با مفهوم UTM آشنا شوید. پارامترهای UTM تگ های منحصربفردی هستند که به URL شما اضافه می شوند.

زمانی که کاربران بر روی لینک های شما کلیک می کنند، این پارامترهای منحصربفرد به اکانت گوگل آنالیتیکس شما ارسال می شود. بنابراین شما می توانید URL هایی که بیشترین اثربخشی را برای سایت شما داشته اند را تشخیص دهید.

این URLها از استانداردهای خاصی پیروی می کنند که در ادامه تشریح داده خواهند شد.

برای مثال یک نمونه URL استاندارد :

https://eshophamyar.ir/?utm_source=anetwork&utm_medium=cpc&utm_campaign=Off_Summer&utm_term=book%2Bmarketing&utm_content=logolink

5 پارامتر وجود دارد که می توانید در URL خود استفاده نمایید:

utm_source : از این پارامتر برای شناسایی موتور جستجو، عنوان خبرنامه یا منابع دیگر مانند سایتی که در آن سفارش تبلیغات خود را ثبت می کنید، استفاده کنید. به عنوان مثال google یا anetwork

utm_medium : از این پارامتر برای شناسایی رسانه بازاریابی یا تبلیغاتی استفاده می شود. برای مثال CPC، banner، email

campaign_name: یک عنوان منحصربفرد برای کمپین خود انتخاب کنید برای مثال : spring_sale  و یا summer_off

تکمیل سه پارامتر فوق الزامی است ولی دو پارامتر دیگر نیز وجود دارد که می توانید برای جزئیات بیشتر از آنها استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که تا زمانی که مجبور به استفاده از پارامترهای زیر نیستید، آنها را خالی بگذارید.

utm_term : زمانی استفاده می شود که از جستجوی غیرارگانیک (paid search keywords) استفاده می شود. می توان در این فیلد کلمات کلیدی را اضافه نمود. به عنوان مثال running+shoes

utm_content : از این فیلد برای content یکسان و یا لینک های موجود در یک تبلیغ استفاده می شود. این پارامتر برای A/B Testing بسیار مناسب است. برای مثال اگر دو CTA در یک ایمیل گذاشته اید می توانید با انتخاب دو content متفاوت تشخیص دهید که کدام یک موثرتر بوده است. (کلیک-خور بیشتری داشته است). برای مثال logolink و Textlink

چگونه از UTM Builder استفاده کنیم؟

Campaign URL Builder یک ابزار رایگان و ساده است که می تواند به شما در ساخت URL کمک کند.

  در تصویر زیر مشاهده خواهید نمود که چگونه فیلدهای مربوط به UTM که در بالا توضیح داده شد را تکمیل کنید.

آموزش ساخت UTM با استفاده از URL-Builder

در زمان ساخت URLچه نکاتی را در نظر داشته باشیم؟

  1. گوگل آنالیتیکس به حروف کوچک و بزرگ حساس است. بنابراین در صورتی که یک فیلد را یکبار با حروف بزرگ و یک بار با حروف کوچک اضافه کنید؛ تحلیل نتایج کمی سخت می شود. برای مثال اگر یک بار source را به صورت Anetwork و در یک کمپین دیگر به صورت anetwork تعریف کنید؛ دو منبع متفاوت در نظر گرفته می شود. یک راه ساده این است که همه چیز را با حروف کوچک بنویسید.
  2. از “/” در تگ های خود استفاده نکنید. اسلش برای متمایز کردن پارامترها استفاده می شود بنابراین استفاده آن در عناوین شما را با مشکل روبرو خواهد کرد.
  3. کاربر URL شما را مشاهده خواهد نمود. بنابراین از عناوین بامعنا و مثبت استفاده کنید.
  4. برای کوتاه تر شدن URL می توانید از Shorten linkها برای کوتاه کردن URL خود استفاده کنید.(مانند bit.ly و یا you.ir)
  5. نیازی به انجام تغییرات و یا تنظیمات خاصی در گوگل آنالیتیکس نیست. در صورتی که URL ایجاد شده صحیح و استاندارد باشد؛  می توانید نتایج را در گزارشات Accusation مشاهده کنید.
  6. نیازی به تغییر لینک اصلی سایت نیست. به عنوان مثال اگر لندینگ شما eshophamyar.ir/digital-marketing-model  است نیازی به تغییر آدرس URL در سایت نیست.

با استفاده از URL Builderها می توانید کمپین های خود را برای گوگل آنالیتیکس معنادار و قابل ردیابی کنید. به شما خواندن آموزش جامع گوگل آنالیتیکس کاملا رایگان را پیشنهاد می کنیم.

 

ده سال سابقه کار در حوزه آی تی، دیجیتال مارکتر و عاشق هر نوع بهینه سازی

مشاور راهبردی و اجرایی دیجیتال مارکتینگ - بنیانگذار ای شاپ همیار

    نظر خود را بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    10 − هشت =