تبلیغات ریتارگتینگ + معرفی پلتفرم های ریتارگتینگ در ایران

بازاریابی ریتارگتینگ

این روزها مرتب از تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting) صحبت می شود و جالب اینکه اکثر افراد دقیقا نمی دانند که در پشت صحنه ی این تبلیغات چه اتفاقی می افتد. بنابراین تصمیم گرفتم تا به صورت کامل و کاربردی (و البته ساده) به معرفی این نوع تبلیغات هدفمند بپردازم و بهترین پلتفرم های آن را در ایران معرفی کنم.

شاید شما هم جزء دسته افرادی باشید که تصور می کنید با سئو سایت می توانید افراد زیادی را از طریق موتورهای جستجو و یا حتی بنرهای تبلیغاتی به سایت خودتان بیاورید و با بهینه کردن نرخ تبدیل و بهبود تجربه ی کاربری آنها را به مشتری تبدیل کنید. اگر اینطور فکر می کنید خبر بدی برای شما دارم، فقط 1 تا 2 درصد از افراد در اولین بازدید خود از سایت به مشتری تبدیل می شوند و خبر بدتر این که هرگز به سایت شما بازنمی گردند! درست همینجاست که ریتارگتینگ به کمک شما می آید. اگر می خواهید بدانید که چطور می توانید با این نوع تبلیغات مشتریان خود و در نهایت فروش خود را چندین برابر کنید؛ با ای شاپ همیار، همراه شوید…

ریتارگتینگ چیست؟

فرایند خرید آنلاین یک فرایند خطی ساده نیست، بلکه یک فرایند بسیار پیچیده و طولانی است. بازاریابی ریتارگتینگ بازدیدکنندگان سایت شما را به خریداران واقعی تبدیل می­کند. به طور معمول فقط 2 درصد از افراد در بازدید اولیه از سایت به خریدار تبدیل می­شوند. در ریتارگتینک مسیر پیمایش بازدیدکنندگان سایت شما دنبال می شود و علاقمندی های آنان به صورت تبلیغ در زمان بازدید از سایر سایت ها به نمایش گذاشته می شود.

در این روش ردپای بازدیدکننده از زمان ورود به سایت، صفحات و محصولاتی که مورد بازدید او قرار می گیرند ثبت می شوند. سپس زمانی که فرد در حال بازدید از سایر سایت ها می باشد، محصول و یا پیشنهاد شما به صورت تبلیغ به کاربر نمایش داده می شود. 

تبلیغ ریتارگتینگ چیست

تبلیغات ریتارگتینگ چگونه عمل می کند؟

نحوه ی کار تبلیغات ریتارگتینگ بسیار ساده است. در ریتارگتینگ سه طرف نقش دارند:

– تبلیغ دهندگان: افرادی که می خواهند برای سایت یا محصولات مورد نظر خود تبلیغات ریتارگتینگ انجام دهند.

– نمایش دهندگان / ناشران: سایت هایی که از بازدید روزانه بالایی برخوردارند و می خواهند تبلیغات سایر افراد را در سایت خود قرار دهند. سایت های خبری؛ دیکشنری های آنلاین و به طور کلی سایت های پرمخاطب و جذاب بهترین گزینه برای نمایش دادن تبلیغات هستند. هر چه سایت ناشر تبلیغ معتبرتر باشد؛ اعتبار تبلیغ نیز در ذهن مخاطب بیشتر جلوه خواهد نمود.

– رابط / پلتفرم تبلیغات : یک سایت که واسط بین تبلیغ دهنده و ناشر است. (در انتهای متن موردهای موفق آن در ایران بررسی می شوند).

تبلیغ دهندگان می بایست تگ مخصوص جاوااسکریپت رابط را در فوتر(یا هدر) سایت خود قرار دهند. این کد با قرار دادن کوکی های ناشناس در مرورگرهای کاربران سایت، لیستی از افرادی که به سایت مراجعه می­کنند را ایجاد می کنند. این لیست پلتفرم های آنلاین تبلیغاتی را قادر می سازد تا تبلیغات ریتارگتینگی را به مشتریان بالقوه شما که در حال بازدید از سایر سایت ها هستند، نشان دهند. البته این روش در دسکتاپ و موبایل متفاوت است زیرا روش استفاده از کوکی برای تبلیغات موبایلی امکان پذیر نیست. علاوه بر ترکینگ کد که در هدر سایت قرار می گیرد، روش های دیگری برای جمع آوری اطلاعات مشتریان وجود دارد. در روش دیگر لیست ایمیل مشتریان تبلیغ دهنده در اختیار سایت رابط قرار می گیرد تا تبلیغات بر اساس آنها صورت پذیرد ( بیش تر برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک توئیتر مناسب است).

در صورتی که پلتفرم تبلیغاتی با سایت های پرمخاطب و پرتبادلی قرارداد داشته باشند؛ می توانند مشتریان بسیار زیادی را برای سایت شما به ارمغان بیاورند.

چرا ریتارگتینگ موثر است؟

ریتارگتینگ باعث می شود که برند تجاری شما همواره در جلو چشم مشتریان باشد و بازدیدکنندگان مردد را به سایت شما بازگرداند و به مشتری بالقوه تبدیل کند. هر بار که مشتری تبلیغات ریتارگتینگ شما را ببیند؛ برند شما برای او جذاب تر می شود و اعتماد بیشتری به شما خواهد کرد. نرخ کلیک بالا و افزایش تبدیلات معمولا در کمپین های ریتارگتینگ به چشم می خورد البته به شرطی که برند ارزش بالایی داشته باشد و به اندازه ی کافی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

در واقع این روش یک راه حل مناسب برای افزایش آگاهی از برند و ماندگاری برند در ذهن مخاطب است. کاربر با دیدن برند شما در سایت های معتبر اعتماد بیشتری به شما خواهد کرد. حتی اگر بر روی تبلیغات کلیک نکند احتمال اینکه در آینده برند شما را جستجو کند و از طریق سرچ ارگانیک به سایت شما وارد شود، بسیار زیاد است.

از طرفی ریتارگتینگ بیشترین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را دارد زیرا با لید ها یا همان مشتریان راغب سروکار دارد و آنها را به مشتریان بالقوه (انتهای قیف فروش) تبدیل می کند.جالب توجه است که از هر 5 نفر که تبلیغات ریتارگتیگ را مشاهده می کنند، 3 نفر آنها به تبلیغات واکنش نشان می دهند و جذب آن می شوند.

از آنجایی که این نوع تبلیغ، نوعی تبلیغ هوشمند محسوب می شود و موارد مورد علاقه و یا مورد نیاز کاربر را به او نشان می دهد، نرخ کلیک 10 برابری نسبت به تبلیغات بنری معمولی دارد.

بهترین نتایج در ریتارگتینگ

ریتارگتینگ زمانی بیشتری کارایی را دارد که مشتریان خود را بخش بندی کرده باشید. با این کار شما می توانید تبلیغات خاصی را به برخی مشتریان خود نشان دهید و یا بالعکس، تبلیغی را به آنها نشان ندهید. به عنوان مثال تبلیغات را به مشتریانی که از شما خریدی انجام داده اند، نشان ندهید.

خلاقانه ترین تبلیغات هدفمند که یک فراخوان به عمل (CTA) واضح دارند و یک پیشنهاد خاص را تبلیغ می کنند؛ بیشترین بازده را دارند.

محصولات مختلف نیازمند زمان های مختلفی برای تبلیغ هستند. به عنوان مثال برای پیشنهاد تور مسافرتی این پیشنهاد می بایست به سرعت بازهدف گیری شود در حالی که برای کالاهای لوکس می بایست این اقدام دیرتر صورت پذیرد. این تصمیمات اغلب مربوط به استراتژی بازاریابی دیجیتال است.

به طور معمول بخش بندی به دسته های زیر امکان پذیر است:

الف) دسته بندی عمومی یا بازدیدکنندگانی که حداقل یک بار از سایت شما دیدن کرده اند. اگر کالا و یا خدمات شما منحصر به یک محصول است، این دسته بندی عمومی مناسب است و موجب افزایش آگاهی از برند می شود. به عنوان مثال اگر یک نرم افزار ارتباط با مشتری ارائه می دهید.

ب) بازدیدکنندگانی که از یک محصول دیدن کرده اند. شما با یادآوری محصول و علاقه مندی هایشان، آنها را به خرید ترغیب می کنید.

ج ) افرادی که محصولاتی را به سبد خرید افزوده ولی آن را به مرحله نهایی نرسانده اند و سبد خرید را ترک کرده اند. شاید فرصت مناسبی باشد که محصولات را مجدد به آنها نشان دهید و ابهامات آنها را این بار برطرف کنید. یک پیشنهاد تخفیف 5 درصدی نیز می تواند آنها را به انجام عمل نیمه تمامشان ترغیب کند. از طرفی شاید حقوق آخر ماه آنها پرداخت شده باشد و قدرت خرید آنها بیشتر شده باشد! 🙂

د) مشتریان سابق شما که حداقل یک خرید انجام داده اند. اگر چه ممکن است تصور کنید که ریتارگتینگ در این دسته افراد بی فایده است ولی این کار وفاداری به برند را افزایش می دهد. از طرفی این افراد یک بار از سایت شما خرید کرده اند و به شما اعتماد بیشتری دارند بنابراین احتمال خرید آنها بیشتر است.

هرگز فراموش نکنید که در تبلیغات ریتارگتینگ از UTMها استفاده کنید زیرا با استفاده از آنها می توانید در گوگل آنالیتیکس میزان بهره وری کمپین ریتارگتینگ خود را بررسی نمایید.

بهترین تبلیغات ریتارگتینگ چه ویژگی هایی دارند.

چگونه می توان متوجه شد که یک موبایل و یک لپ تاپ مربوط به یک شخص است؟

شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که آیا رابط ها یا همان شرکت های ارائه دهنده تبلیغات هدفمند می توانند دستگاه های مرتبط با یک شخص را پیدا کند؟ یعنی اگر فردی با استفاده از لپ تاپ، از سایتی بازدید نمود آیا می توان تبلیغات ریتارگتینگ را از طریق تبلیغات موبایلی به او نشان داد؟ پاسخ این سوال بلی است. این عمل به دو صورت امکان پذیر است که در ادامه تشریح شده است (البته به شرطی که شرکت واسط همزمان خدمات ریتارگتینگ موبایل و دسکتاپ را ارائه دهد).

الف) Probabilistic Matching یا تطبیق احتمالی

با جمع آوری دادهای عمومی کاربران نظیر IP، موقعیت دستگاه، نوع دستگاه، ISP مورد استفاده، مرورگر و غیره اطلاعات انبوهی از کاربران ذخیره می شود تا دو دستگاه متعلق به یک فرد تطبیق داده شود.اگرچه حجم اطلاعات برای ریتارگتینگ بالا است ولی نتیجه ی آن تقریبی و فقط تا 70 درصد صحیح و دقیق است. البته هر چه اطلاعات بیشتری در اختیار باشد؛ این احتمال به واقعیت نزدیک تر می شود.

ب) Deterministic Matching یا تطبیق قطعی

در این روش بر اساس اطلاعات شخصی کاربر نظیر شناسه کاربری در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر و همچنین اطلاعات کاربری آنها در سایت و اپلیکیشن خودتان؛ دستگاه های متعلق به یک شخص قابل شناسایی هستند. این روش دقیق تر است ولی حجم اطلاعات کاربران اندک است.

چگونه اپلیکیشن موبایل خود را برای ریتارگتینگ آماده کنیم؟

این رویکرد به شرکت تبلیغاتی بستگی دارد و دو رویکرد کلی وجود دارد:

رویکرد اول: افزودن SDK به سورس اپلیکیشن

در این روش می بایست یک SDK به سورس اپلییکیشن خود اضافه کنید تا بتوان با استفاده از آن رفتار مشتریان را آنالیز نمود. این SDK توسط شرکت تبلیغاتی در اختیار شما قرار می گیرد. حجم فایل نصبی اپلیکیشن به میزان اندکی افزایش می یابد. پس از آن می بایست یک آپدیت جدید از اپلیکیشن خود ارائه دهید و مشتریان را به بروزرسانی متقاعد کنید.

رویکرد دوم : استفاده از پلتفرم های واسط

در این روش نیازی به تغییر در سورس اپلیکیشن و آپدیت آن نیست. پلتفرم های واسط نظیر Tapstram، ApSalar، Tune،Localytics ، Adjust ، AdMetrics و غیره اطلاعات کاربران را به صورت هوشمندانه جمع آوری می کنند و در اختیار شرکت واسط قرار می دهد.

شبکه های تبلیغاتی هوشمند ریتارگتینگ در ایران

تعداد ارائه دهندگان خدمات ریتارگتینگ در ایران زیاد نیست. یکتانت ، مدیااد و ای نتورک از مشهورترین پلتفرم های ارائه دهنده ی ریتارگتینگ در ایران هستند. پلتفرم دیما و استیکی نیز به طور تخصصی به انجام تبلیغات ریتارگتینگ می پردازند.

ای-نتورک

معرفی پلتفرم ریتارگتینگ ای نتورک

ای-نتورک از قدیمی ترین پلتفرم های تبلیغاتی در ایران بشمار می رود.  ای -نتورک از سال 89 فعالیت خود را با ارائه خدمات تبلیغات آنلاین به روش‌های CPC,CPM,CPV آغاز نمود و تا بحال به ۳۵۰۰ کسب‌وکار خدمات تبلیغاتی ارائه داده است. ای-نتورک تبلیغات ریتارگتینگ را با عنوان تبلیغات “هدفگیری مجدد” ارائه می دهد. از دیگر خدمات ای-نتورک می توان به تبلیغات موبایلی نیز اشاره نمود. برای استفاده از این سرویس، نمایش دهندگان می بایست SDK مخصوصی را به سورس اپلیکیشن های خود اضافه نمایند. در حال حاضر ای -نتورک با هم افزایی با چندین استارتاپ دیگر به هلدینگ تبلیغات ایران تبدیل شده است.

مدیا اد

معرفی پلتفرم ریتارگتینگ - مدیا اد

مدیااد از سال 96 فعالیت خود را با ارائه تبلیغات همسان آغاز نمود و به همین کاربرد هم شناخته شده است. پلتفرم تپسل و تگرو از دیگر پلتفرم های وابسته به این شرکت هستند. سرویس ریتارگتینگ مدیااد به تازگی به پنل اضافه شده است. تبلیغات ریتارگتینگ مدیااد در دو نوع بنری و همسان (نیتیو) قابلیت پخش و نمایش دارند. به دلیل اولویتی که مدیااد برای کمپین‌های ریتارگتینگ قائل می‌شود ممکن است برای هر فرد ریتارگت شده، یک تا سه تبلیغ در یک وبسایت نمایش داده شود. یکی از قابلیت‌های ریتارگتینگ مدیااد که باعث تمایز آن نسبت به دیگر سرویس‌های ریتارگتینگ می‌شود، همکاری با تپسل و ادغام آن با اپلیکیشن های موبایلی است. برای ثبتنام در مدیااد و مشاهده فرایند ریتارگتینگ کلیک کنید.

یکتانت

معرفی پلتفرم ریتارگتینگ - یکتانت

یکتانت درست همسن مدیااد است و فعالیت خود را از سال 96 آغاز کرده است. شبکه ی یکتانت در سطح وب از گستردگی خاصی برخوردار است و همین امر یکی از نقاط قوت آنهاست که در آن به 50 میلیون کاربر دسترسی دارید. با یکتانت می توانید تبلیغات درست (منظور استراتژی صحیح است) را به مخاطبان درست و در زمان درست ارائه دهید. ضمنا شما می توانید به صورت رایگان یک هفته ریتارگتینگ یکتانت را از طریق این لینک تست کنید.

شبکه های تبلیغاتی در گوشی های موبایل متفاوت از سایت ها عمل می کنند. در واقع در اینجا ناشران اپلیکیشن های موبایل هستند که تبلیغات ریتارگتینگ را به صورت بنر در اپلیکیشن های خود جای می دهند و یا آن را به صورت میان برنامه در اپلیکیشن ها به نمایش می گذارند.

سرویس تپسل بزرگترین شبکه ی هوشمند و هدفمند تبلیغات آنلاین در موبایل است که بیشترین آمار مخاطبان را به خود اختصاص داده است. علاوه بر آن سرویس مگنت نیز خدمات ریتارگتینگ موبایلی ارائه می دهد. البته شبکه های تبلیغاتی دیگری مانند ادنگاه، کلیک یاب، دیدونگاه و عدد نیز وجود دارند ولی هدف این مقاله معرفی سیستم های اختصاصی ریتارگتینگ است.

آیا ارائه دهنده ی خدمات ریتارگتینگ دیگری سراغ دارید؟ و یا از سرویس های معرفی شده استفاده کرده اید؟ در قسمت نظرات تجربیات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

ده سال سابقه کار در حوزه آی تی، دیجیتال مارکتر و عاشق هر نوع بهینه سازی

مشاور راهبردی و اجرایی دیجیتال مارکتینگ - بنیانگذار ای شاپ همیار

    نظر خود را بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*