شاخص های کلیدی عملکرد بازاریابی ایمیل (KPI)

آیا تا کنون کمپین ایمیل مارکتینگ راه اندازی نموده اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است؛ میزان موفقیت این کمپین به چه میزان بوده است؟ اگر پاسخ این سوال را نمی توانید به طور قطعی و با اعداد و ارقام بیان کنید به این معنی است که شما تا بحال یک کمپین بازاریابی را به صورت صحیح و اصولی پیاده سازی نکرده اید. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) به شما کمک می کنند تا میزان موفقیت کمپین بازاریابی ایمیلی خود را اندازه گیری کنید و نتایج آن را بهبود ببخشید. برای آشنایی با آنها با ای-شاپ همیار همراه شوید…

بارها به اثبات رسیده است که ایمیل یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی محصولات و خدمات در دنیای وب است. بازاریابی ایمیل روش شماره یک برقراری ارتباط با مخاطبان و اثرگذاری بر آنان به شمار می رود. اگر با اصول ایمیل مارکتینگ و پلتفرم های آن آشنایی ندارید؛ خواندن مقاله آموزش صفر تا صد ایمیل مارکتینگ را پیشنهاد می کنیم.

مهم نیست در چه صنعت کسب و کاری مشغول به فعالیت هستید و چه نوع خدمات و کالاهایی ارائه می دهید، همیشه می توانید از ایمیل برای افزایش نجومی فروش خود بهره ببرید. حتی اگر هیچ تکنیک دیگری به کار نبرید، بازاریابی ایمیل باز هم می تواند موثر واقع شود. بازاریابی ایمیل در مدت زمان کوتاهی می تواند کسب و کار شما را یک مرحله به پیش ببرد. البته این موضوع تا حدود بسیار زیادی به مخاطبان هدف شما بستگی دارد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته از طرف MarketingShepra، در حدود 60% بازاریابان توانستند از طریق بازاریابی ایمیل، به بازگشت سرمایه مثبت دست یابند.

خوب چه چیزی مانع کار شماست؟ چرا شما نتوانید؟

نرخ بازگشت سرمایه

انجمن بازاریابی دریافت که بیش از 65% مصرف کنندگان، به لطف پیام های بازاریابی ایمیل، محصولی را به صورت آنلاین خریداری کردند.

نرخ بازگشت تولید شده توسط بازاریابی ایمیل

همانطور که ملاحظه شد، به نظر اکثر مصرف کنندگان، ایمیل مورد اعتمادترین روش ارتباطی عنوان شده است. با این حال، به یاد داشته باشید که اگر بازاریابی ایمیل به شیوه درست و اصولی آن انجام نشود، می تواند نتیجه برعکس دهد.

اگر بازاریابی ایمیل به شیوه درست و اصولی آن انجام نشود، می تواند نتیجه عکس دهد. بنابراین پیش از راه اندازی کمپین ایمیل مارکتینگ، پرسونا مخاطب خود را طراحی و از مثبت بودن نرخ بازگشت سرمایه اطمینان حاصل نمایید.

حال …

  • چطور می توانید اطمینان یابید بازاریابی ایمیل، به درستی عمل می کند؟
  • چطور می توانید باعث شوید هر کمپین بازاریابی ایمیل به نوبه خود درست عمل کند؟
  • بهترین راه برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه در یک بازه زمانی چیست؟

جواب این سوالات تمرکز بر مهم ترین شاخص های عملکرد کلیدی یا KPI بازاریابی ایمیل است.  

با ردیابی و ارزیابی این شاخص ها می توانید بدون تکرار اشتباه، هر کمپین بازاریابی ایمیل را بهبود بخشید. در حقیقت با استفاده از این معیارها می توانید هر گام را به درستی بردارید.

با این حال، پیش از شروع اجازه دهید نگاهی به این موضوع بیاندازیم…

منظور دقیق از شاخص های کلیدی عملکرد بازاریابی ایمیل چیست؟

دنیای بازاریابی ایمیل گسترده است و اگر مسیر درست را در پیش نگیرید، به راحتی راه صحیح را گم می کنید. KPI بازاریابی ایمیل همان چراغ های راهنمایی هستند که به شما کمک می کند کمپین های بازاریابی ایمیل خود را بهتر راه اندازی کنید. آنها راهنمای شما هستند و می گویند که چه کاری برای افزایش شانس موفقیت خود می توانید انجام دهید.

در این میان مهم این است که …

1. معیار مناسبی را انتخاب کنید تا با آن بتوان عملکرد کمپین بازاریابی ایمیل را ارزیابی نمود.

2. معیارها را اندازه گیری کنید تا تعادل واقعی حفظ شود.

با این اوصاف، چطور می توانید KPI بازاریابی ایمیل درستی برای کسب و کار خود انتخاب کنید؟ متخصصان می گویند اینکار یک علم ساده می طلبد. بعضی دیگر نیز می گویند که باید از قوه شهود خود کمک بگیرید.

از هر روشی که استفاده می کنید، باید گام به گام به پیش بروید و تمرکز خود را بر آن دسته شاخص های KPI بازاریابی ایمیل قرار دهید که هم راستا با اهداف کسب و کارتان باشد.

در شکل زیر قیف شاخص های KPI بازاریابی ایمیل نشان داده شده است.

  قیف  شاخص های بازاریابی ایمیل

در ادامه مقاله، به 9 مورد از مهم ترین KPIهای کاربردی بازاریابی ایمیل که صرف نظر از نوع صنعت، برای هر کسب و کاری ضروری است می پردازیم.

معیارهای KPI بازاریابی ایمیل

معیار اول KPI بازاریابی ایمیل : نرخ تحویل ایمیل

جای هیچ شکی نیست که داشتن فهرست بلند بالا از مشتریان احتمالی و مصرف کنندگان بسیار عالی است. زیرا می توانید در کسری از زمان، به سراغ آنها بروید.

تنها یک نکته در این میان وجود دارد: این فهرست بلند بالا و بزرگ بدین معنی نیست که تمام ایمیل های شما تحویل داده شده است. با اینکه باید تمام تلاش خودتان را بر این بگذارید که به اکثر فهرست خود ایمیل ارسال کنید، اما نمی توانید 100 % تضمین کنید که همه آنها تحویل داده می شوند.

دلیل ساده آن، این است که ایمیل ها بیش از آنچه شما فکر کنید، تغییر می یابند و یا فاقد اعتبار هستند.  به همین خاطر اگر نرخ تحویل 75% است، یعنی اینکه 25% ایمیل ها یا قابل دسترسی نیستند و یا وجود خارجی ندارند.

تحویل ایمیل

یکی از دلایل دیگر برای عدم ارسال ایمیل ها، به علت نمره پایین شهرت ارسال کننده (Reputation) است. این نمره از طرف ISP به ارسال کننده ایمیل اختصاص می یابد.  

این نمره در طیف 0 تا 100 قرار دارد. هر چه عدد آن بالاتر باشد، شانس اینکه ایمیل در جعبه پیام مخاطب قرار گیرد بیشتر است. به همین خاطر اطمینان یابید که از شهرت خوبی برخوردار باشید.

نرخ شهرت معیار نرخ تحویل ایمیل

مواقعی پیش می آید که برخی ایمیل های شما به عنوان اسپم شناخته می شوند و در فولدر اسپم قرار می گیرند. این به دلیل استفاده از برخی کلمات است که به عنوان اسپم در نظر گرفته می شوند.

فیلترهای اسپم به طور خودکار، پیام ها را اسکن کرده و در صورت فعال شدن، ایمیل را اسپم تلقی می کنند. دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد. شاید به این دلیل باشد که شما فایلی را ضمیمه کرده اید و یا از علائم نگارشی به طور فزاینده در متن پیام استفاده کرده اید و یا اینکه عنوان ایمیل اسپم تشخیص داده شود.

با این حال، این ایمیل ها به طور خودکار تحویل داده می شوند و در دسته تحویل داده نشده قرار نمی گیرد. اگر می خواهید می توانید از نرخ جاگیری در جعبه پیام (IPR) به عنوان یک KPI بازاریابی ایمیل به منظور مشاهده درصد ایمیل هایی که در جعبه پیام قرار گرفته اند، استفاده کنید.

معیار دوم KPI بازاریابی ایمیل : نرخ باز شدن منحصر به فرد (UOR)

آیا تمام ثبت نام کنندگان، ایمیل های خود را باز می کنند؟ جواب روشن است: خیر. نرخ باز شدن ایمیل نشان می دهد که چه تعداد از مخاطبان ایمیل خود را باز کرده اند.

این نرخ نشان می دهد که چه تعداد افراد به ایمیل های شما علاقه دارند و آن را باز می کنند. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های KPI بازاریابی ایمیل است.

نرخ باز شدن = تعداد ایمیل های باز شده / (ایمیل ارسالی – پرش ها)

نرخ خوب بازشدن ایمیل سه معنا دارد :

  1. عنوان ایمیلی نوشته اید که توانسته نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کند، بدون اینکه در جعبه پیام خود دچار سردرگمی شوند.
  2. ارتباط خوبی با ثبت نام کنندگان خود برقرار کرده اید .
  3. موفق شده اید فولدر اسپم را مدیریت کنید، زیرا نرخ پایین باز شدن گاهی اوقات نشان می دهد که درصد بالایی از ایمیل ها به فولدر اسپم یا جانک ارسال شده اند.

در جدول زیر می توانید نرخ باز شدن ایمیل برای صنایع مختلف را مشاهده کنید .

نرخ باز شدن ایمیل میانگین میانه چارک بالا چارک پایین
غیر انتفاعی 21.2%17.1%   %  31.9 13.4 %  
سخت افزار کامپیوتر، الکترونیک و ارتباط دور   16.5% 12.2%   31.9%   8.5%  
نرم افزار کامپیوتر 24.7%   14.8%   55.0%   9.5%  
خدمات مصرف کننده 22.4%   17.6%   44.8%   10.4%  
آموزش 15.0%   10.7%   30.5%   6.1%  
خدمات مالی 22.6%   16.4%   48.9%   7.3%  
مراقبت های پزشکی 15.2%   14.7%   23.6%   6.1%  
مسافرت و اوقات فراغت   16.2%13.2%   32.6%   4.9%  
رسانه و چاپ 20.9%   14.9%   48.0%   7.3%  
املاک و مستغلات 19.7%   19.6%   30.5%   10.5%  
خرده فروشی 17.1%   14.6%   30.6%   9.0%  

نرخ باز شدن ایمیل برای صنایع مختلف

با این حال، در مورد این معیار خوش بین باشید. زیرا برخی اوقات ایمیل ها در فولدر اسپم قرار می گیرند اما به هر حال توسط دریافت کننده باز می شود. فراموش نکنید که برخی اوقات ایمیل شما توسط مخاطبانی مانند مراجعه کنندگان هات میل به طور اتوماتیک باز می شود.

در پایان اینکه سعی کنید ارتباط خوبی با ثبت نام کنندگان برقرار کنید. زیرا وقتی شما را بیشتر بشناسند، اعتماد بیشتری می کنند. به همین دلیل است که نام ارسال کننده قوی ترین دلیل برای باز کردن ایمیل از طرف مخاطبان است. هر چه این نام آشناتر باشد، بهتر است.

دلایل باز شدن ایمیل

معیار سوم KPI بازاریابی ایمیل : نرخ کلیک (CTR)

بازاریابی ایمیل در یک جمله یعنی ارسال ترافیک بیشتر به سایت از طریق لینک موجود در ایمیل به طوری که باعث ایجاد تبدیل های بیشتر در کسب و کار شود. به همین خاطر است که نرخ کلیک یکی از شاخص های مهم KPI بازاریابی ایمیل به شمار می رود که می تواند به درک درست از ثبت نام کنندگان و انگیزه های آنان کمک کند.

نرخ کلیک مطلوب نشان روشنی است از اینکه مخاطبان شما نه تنها ایمیل خود را باز کرده اند بلکه، محتوای آن را نیز مد نظر قرار داده اند. این امر به شما نشان می دهد که محتوای شما در آنها تاثیر گذار بوده و کار خود را به خوبی انجام داده است. این افراد کسانی هستند که می خواهند در مورد برند، محصولات و خدمات شما بیشتر بدانند.

البته، قبل از اینکه به این نرخ توجه کنید، باید هدف خود را بر تحویل خوب و نرخ باز شدن ایمیل قرار دهید. زیرا هر چه ایمیل های بیشتری تحویل داده شود و باز شود، شانس اینکه افراد بر روی لینک های آن کلیک کنند افزایش می یابد.

نرخ کلیک = مجموع کلیک ها/ ایمیل های باز شده * 100 = (120/562) 100= 20%

در صورتی که ایمیل حاوی لینک نیست، باید بر روی نرخ باز شدن ایمیل و تعداد افرادی که پاسخ داده اند تمرکز کنید.

بهبود نرخ کلیک ایمیل، علم پرتاب موشک نیست. می توانید همیشه به روش های زیر مردم را ترغیب به کلیک بر روی لینک ها کنید:

  • ایمیل های خود را مختصر و برای موارد ضروری نگه دارید.
  • ایمیل های خود را به صورت ریسپانسو قالب بندی کنید به طوری که با گوشی های هوشمند سازگار باشد.
  • در خوانندگان انگیزه ای برای کلیک به روی ایمیل ایجاد کنید.
  • فراخوان به عمل (CTA) روشنی قرار دهید و آن را در ایمیل ها تکرار کنید.
  • به ایمیل های خود ویدئو اضافه کنید.

می توانید از طریق تقسیم تعداد کلیک ها به تعداد ایمیل های ارسالی در بازه زمانی، نرخ کلیک ایمیل خود را محاسبه کنید.

میانگین نرخ باز شدن ایمیل برای تمامی صنایع
  21.73%  
میانگین نرخ کلیک برای تمامی صنایع
3.57%
صنایع با بالاترین میانگین نرخ باز شدن و CTR
خدمات حقوقی و غیر انتفاعی
قاره ای با بالاترین نرخ باز شدن ایمیل
اروپا و آمریکای جنوبی
شرکت هایی که بازاریابی ایمیل برای آنها موثرترین کانال بازاریابی
64%

نرخ باز شدن ایمیل برای تمامی صنایع

معیار چهارم KPI بازاریابی ایمیل : نرخ باز شدن به کلیک (CTOR)

با اینکه بسیاری از کسب و کارها بر شاخص های KPI بازاریابی ایمیل مانند نرخ باز شدن و نرخ کلیک تاکید دارند، اما  تعداد کمی به نرخ بازشدن به کلیک توجه می کنند.

دلیل اهمیت این معیار ، این است که به شما امکان می دهد بتوانید اثربخشی کلی خود را در بازه زمانی اندازه گیری کنید.

چطور می توان آن را محاسبه کرد؟
تعداد کلیک ها / تعداد کل ایمیل های ارسالی – پرش ها)
چرا اهمیت دارد؟
می توان عملکرد محتوا را دید و بهترین CTA را شناسایی نمود. عملکرد ایمیل را در طول زمان ردیابی می کند.

نرخ باز شدن ایمیل در هر کسب و کاری متفاوت است، زیرا این معیار بستگی به محتوای ایمیل دارد. در کل، نرخ CTOR خوب بین 20% الی 30% قرار دارد.

CTOR

افزایش درصد ثبت نام کنندگان به باز کردن ایمیل خود یک چالش است. اما فایده اینکه افراد ایمیل را باز کنند ولی بر روی لینک کال تو اکشن (CTA) کلیک نکنند، چیست؟

معیار نرخ باز شدن به شما مطالبی راجع به کمپین بازاریابی ایمیل می گوید:

تا چه اندازه عنوان ایمیل با محتوای آن مرتبط است.

زیرا داشتن نرخ بالای باز شدن و نرخ پایین کلیک به این معنی است که عنوان محتوا کار خود را به درستی انجام داده، اما به اندازه کافی مجاب کننده و یا مرتبط نبوده است. از طرف دیگر، اگر عنوان ضعیف عمل کند (نرخ باز شدن پایین باشد) ولی افراد زیادی بر روی لینک ها کلیک کنند، نشان می دهد عنوان شما چندان جذاب نبوده است.

محتوای شما تا چه اندازه مرتبط با نیاز ثبت نام کنندگان بوده است.

زیرا اگر عنوان محتوا با متن ایمیل هم خوانی داشته باشد و طراحی نیز خوب باشد، آنگاه تعداد افرادی که بر روی لینک کال تو اکشن کلیک می کنند، افزایش می یابد.

به همین خاطر، همه چیز به محتوایی که به ثبت نام کنندگان ارسال می کنید، ختم می شود. با بهبود محتوای خود، می توانید به طور غیر مستقیم CTOR خود را ارتقا دهید.

برای بهبود CTOR، نیاز دارید بدانید محتوا تا چه اندازه اثر گذار بوده است. می توانید CTOR هر ایمیل را با میانگین  CTOR کلی مقایسه کنید.

می توانید اینکار را در مورد تمام ایمیل های ارسالی اعم از ایمیل های خوش آمدگویی، ایمیل های تراکنشی،  پیام های خودکار پاسخ دهنده، خبرنامه و .. انجام دهید. با گذشت زمان، می توانید این داده ها را تفسیر کرده و از آنها برای بهبود محتوا و به تبع افزایش CTOR و در نهایت بازاریابی ایمیل استفاده کنید.

بهترین CTOR هر صنعت

ترجمه زیر نمودار از سمت چپ به راست :

  • تبلیغات و بازاریابی
  • غذا و نوشیدنی
  • کشاورزی
  • بانکداری
  • خرده فروشی
  • فناوری
  • مراقبت و سلامتی
  • حمل و نقل
  • غیر انتفاعی
  • حقوقی
  • دولت

معیار پنجم KPI بازاریابی ایمیل : نرخ انصراف

زمانی که صحبت از KPI بازاریابی ایمیل می شود، معیار نرخ انصراف را نباید از یاد برد، زیرا این معیار به طور مستقیم به فعالیت بازاریابی ایمیل شما مرتبط است.

نرخ انصراف از خبرنامه در مورد تعداد دریافت کنندگانی که بر روی لینک انصراف کلیک کرده اطلاع می دهد. زیرا تعداد افرادی که عدم تمایل خود را برای دریافت ایمیل عنوان کرده اند به اندازه تعداد افرادی که در فهرست شما باقی می مانند اهمیت دارند.

انصراف از ایمیل

روشن است که هدف هر کمپین بازاریابی ایمیل سودآوری است. اما نمی توانید آن را به قیمت از دست دادن ثبت نام کنندگان خود انجام دهید. اهمیت ندادن به انتقال ارزش به ثبت نام کنندگان، کار درستی نیست.

نرخ انصراف به شما کمک می کند تا با اطمینان از اینکه مسیر درستی را در پیش گرفته اید، کمپین خود را بهینه کنید. این نرخ اطلاعاتی مانند اطلاعات زیر در اختیارتان قرار می دهد:

  • چگونه ثبت نام کنندگان ایمیل های شما را می بینند و درک می کنند و اینکه آیا با علایق آنها همخوانی دارد یا خیر.
  • محتوا چطور عمل می کند و آیا واقعا ارزشی به ایمیل می افزاید یا خیر.
  • به نسبت میزان ایمیل های دریافتی چقدر خوب عمل می کنید.
  • ثبت نام کنندگان جدید پیش از انصراف تا چه اندازه از محتوای شما دلسرد می شوند.

نرخ انصراف = تعداد انصراف ها/ تعداد پیام های تحویل داده شده

با این اوصاف، نرخ خوب انصراف چیست؟ سعی کنید میزان آن را زیر 2% قرار دهید. برای اینکه اطمینان یابید در مسیر درست قرار دارید، تعداد انصراف ها همیشه باید کمتر از ثبت نام های جدید باشد.

قاعده کلی این است که به دنبال کمترین نرخ انصراف باشید، بدین معنا که ثبت نام کنندگان ارزشی در ایمیل های شما دیده اند و قصد دارند باز هم از شما محتوا دریافت کنند. افزایش ناگهانی نرخ انصراف باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

همیشه به یاد داشته باشید که هر کسی که انصراف می دهد، آن را به طور داوطلبانه انجام می دهد. این خبر خوبی است، می دانید چرا؟

زیرا با اینکار هزینه ایمیل ها کاهش می یابد و دیگر اینکه به شما کمک می کند نرخ مشارکت افزایش یابد. هر کدام از این دو مورد به نوبه خود، باعث بهبود تحویل ایمیل می شود. نرخ پایین مشارکت می تواند به تامین کننده خدمات اینترنت (ISP) این پیام را انتقال دهد که محتوای ایمیل به اندازه خوبی عمل نکرده است.

مشارکت جعبه پیام مشارکت ایمیل
ورود منظم
خواندن و ارسال ایمیل
ایمیل فایل ها
شکایات/ این اسپم نیست
باز شدن
کلیک
اشتراک
خرید

نرخ مشارکت مردم در ایمیل

معیار ششم KPI بازاریابی ایمیل : نرخ شکایت اسپم

در میان KPI بازاریابی ایمیل، نرخ شکایت اسپم به دلایلی ترسناک ترین شاخص است. کلیک بر روی دکمه اسپم اصلا چیز خوبی نیست. به همین خاطر باید این معیار را در پایین ترین میزان خود نگه دارید.

  ارسال کننده A ارسال کننده B
پیام های ارسال شده ( بدون پرش)   100.00100.00  
پیام های تحویل داده شده   100.00012.500  
شکایات اسپم دریافت شده   100   100
نرخ کلی شکایت اسپم 100/100000=0.1%100/100000=0.1%  
نرخ شکایت اسپم جعبه ایمیل 100/100000=0.1%100/12500=0.8%

معیار نرخ شکایت اسپم

در ظاهر، مردم ایمیل شما را اسپم علامت می زنند. اما اگر دقیق تر نگاه کنید، متوجه می شوید که آنها در حقیقت از ایمیل شما شکایت می کنند و این موضوع جدی است. این امر در نهایت می تواند تاثیر مخربی بر تحویل ایمیل داشته باشد.

اگر افراد بیشتری ایمیل های شما را به عنوان اسپم علامت بزنند، تامین کننده ایمیل شروع به بررسی جعبه ایمیل کرده و مستقیما ایمیل های شما را در فولدر آشغال قرار می دهد. این امر بر معیار مشارکت شما اثرگذار است.

تحلیل ایمیل

حال، مشکل این است که ایمیل های شما، ممکن است حتی اگر اسپم نباشند، اسپم شناخته شوند. به همین خاطر این معیار را مد نظر قرار دهید و آن را پایین نگه دارید. اینکار با ایجاد اعتماد با مخاطبان شروع می شود. همچنین باید تعداد ایمیل ها را کنترل کنید و از عناوینی که به ظاهر شبیه به اسپم نیستند استفاده کنید.

به عنوان بازاریابِ بااخلاق ایمیل، همیشه باید تلاش کنید تا نرخ شکایت اسپم خود را پایین نگه دارید. اما اگر این نرخ در هر صورت بالا بود چه ؟ اگر دقیق تر نگاه کنید، شاید علت آن این باشد که ثبت نام کنندگان نمی توانند اشتراک خود را از خبرنامه لغو کنند.

همیشه باید لینک انصراف خود را در معرض دید عموم قرار دهید. زیرا اگر مردم آن را مشاهده نکنند، دکمه اسپم را فشار می دهند و این حق آنهاست. انصراف را برای آنها راحت تر سازید و نیاز پاکسازی و بروزرسانی لیست ایمیل خود را کمتر کنید.

معیار هفتم KPI بازاریابی ایمیل : نرخ پرش یا نرخ پرش

نرخ پرش درصد کل ایمیل های ارسال شده ای است که تحویل داده نشده اند.

نرخ پرش = تعداد ایمیل های پرش یافته / تعداد کل دریافتی ها* 100%

نرخ پرش به شما کمک می کند تا بتوانید میزان تحویل ایمیل های خود را محاسبه کنید. نرخ پرش بالا به این معنی است که یک جای کار اشتباه بوده است.

  1. مخاطب ایمیل
  2. پیام ایمیل

اگر به نرخ پرش توجه نکنید، شاید تعداد واقعی ایمیل های ارسالی در کمپین بازاریابی ایمیل را گم می کنید. شما باید آن را به “must Track” شاخص KPI اضافه کنید و لزوما آن را مانیتور کنید.

نرخ پرش

در حقیقت، دو نوع نرخ پرش وجود دارد که باید آن را مد نظر قرار دهید :

نرخ پرش نرم : این نوع نرخ پرش به دلیل مشکلات کوتاه مدت و سطحی که در طول زمان حل می شود اتفاق می افتد. به عنوان مثال، ایمیلی به مخاطب ارسال شده اما به دلیل پر بودن جعبه پیام و یا وجود مشکل تکنیکی در سرور برگشت خورده و نرخ پرش به آن تعلق می گیرد.

حتی اگر در برخی مواقع، خودِ سرور ایمیل را نگه دارد و بعدا دوباره آن را  بفرستد، بهتر است که ایمیل را خودتان مجددا ارسال کنید. زیرا این نوع آدرس ها، آدرس های خوبی هستند و شما نمی خواهید آنها را از دست بدهید.

نرخ پرش سخت: این نوع نرخ پرش در طرف دیگر، به دلیل وجود آدرس نامعتبر و یا ناموجود اتفاق می افتد. احتمال رسیدن ایمیل به این آدرس ها صفر است. دلیل وجود چنین ایمیل هایی می تواند تغییر ایمیل تا خطای نگارشی در زمان ثبت ایمیل باشد.  

هر مالک ایمیلی نیاز دارد تا به طور منظم لیست خود را از ایمیل های بد پاک کند. اگر تجربه نرخ پرش بالا دارید، این یعنی چندان مراقب لیست خود نبوده اید.

البته، باید با استفاده از فرم double opt-in، جلوی افرادی که از ایمیل های غلط استفاده می کنند را بگیرید. این فرم به شما کمک می کند تا صحت آدرس ایمیل ها را تایید کنید.

آدرس هایی که دارای نرخ پرش سخت هستند، به نظر بی ضرر می رسند، اما اینگونه نیستند. شما باید بلافاصله این گونه آدرس ایمیل ها را از لیست ارسال حذف کنید تا دچار افت محبوبیت توسط ISP نشوید. حتی اگر اسپمر هم نباشید، اگر نرخ پرش بالا دارید،  باید چشمتان را از روی ISP برندارید.

نرخ پرش سخت نرخ پرش نرم
آدرس ایمیل وجود ندارد فضای کافی در حساب کاربری وجود ندارد
دامنه وجود ندارد سرور با خطا مواجه شده است
سرور ایمیل را نمی پذیرد پیام طولانی است

نرخ پرش

معیار هشتم KPI بازاریابی ایمیل : نرخ رشد فهرست

زمانی که مشغول ارتقای بازاریابی ایمیل خود هستید، چطور می توانید رشد فهرست خود را مد نظر قرار دهید؟ از بین تمامی شاخص های KPI بازاریابی ایمیل، رشد فهرست ایمیل به شما دقیقا می گوید که پیشرفت داشته اید یا خیر.

زیرا اگر فهرست شما رشد کند، می توانید به کاری که انجام می دهید ادامه دهید. اگر نه، باید منبع مشکل را شناسایی کنید. در هر صورت، بدون ردیابی نمی توانید از علت این موضوع مطلع شوید.

به روش های زیر می توانید نرخ رشد فهرست خود را محاسبه کنید:

نرخ رشد فهرست:( ثبت نام کنندگان جدید – خارج شده – نامعتبر)

دلیل اصلی رشد فهرست ایمیل، رسیدن به مخاطبان جدید و بهره برداری بیشتر از بازاریابی ایمیل است، اما این نباید تنها دلیل باشد.

شما باید بر رشد ایمیل های خود تمرکز کنید، زیرا به طور متناوب در طول سال ثبت نام کننده را از دست می دهید و باید آنها را با افراد جدید جایگزین کنید. زمانی که دارای نرخ ثابت رشد باشید، فهرست شما به اندازه کافی رشد می کند و بازاریابی ایمیل با موفقیت رو به رو خواهد شد.

شاخص کلیدی عملکرد

نکته دیگر اینکه، باید همیشه تلاش کنید تا به ثبت نام کنندگان هدفمند و با کیفیت دست یابید. کیفیت را اولویت خود قرار دهید نه کمیت را. در غیر این صورت رشد فهرست ایمیل سودی نخواهد داشت.

معیار نهم KPI بازاریابی ایمیل : نرخ تبدیل

نرخ تبدیل از سایر KPIهای بازاریابی ایمیل مهم تر است، زیرا به معنای موفقیت در کسب و کار است. نرخ تبدیل، تعداد دریافت کنندگان ایمیلی است که بر روی لینک ایمیل کلیک کرده اند و عمل مورد نظر را انجام داده اند.

کمپین های مختلف بازاریابی ایمیل، اهداف مختلفی دارند. بسته به هدف کمپین بازاریابی ایمیل،  نرخ تبدیل می تواند :

  • ثبت نام برای یک رویداد خاص باشد.
  •  پر کردن فرم ثبت نام و یا تماس با ما باشد.
  • ثبت نام برای نمایش محصول یا خدمت باشد.
  • دانلود یک نرم افزار یا یک محتوا باشد.
  • خرید محصول و یا ثبت نام نسخه آزمایشی آن باشد.

زمانی که ثبت نام کنندگان ایمیل شما را باز می کنند، گام بعدی و مهم ترین هدف این است که آنان را ترغیب به اقدام عملی کنید. به همین شکل، اگر یک وبینار راه اندازی کرده اید و لینک آن را به مخاطبان ارسال کرده اید، هر زمان که مخاطبان بر روی لینک کلیک کنند و به وبینار ملحق شوند، یک نرخ تبدیل اتفاق افتاده است.

نرخ تبدیل

دلیل اینکه نرخ تبدیل مهم ترین KPI بازاریابی ایمیل است، این است که به شما می گوید تا چه اندازه به هدف کسب و کار خود رسیده اید.

CTA شما ( که به نرخ تبدیل منجر می شود) به طور طبیعی با هدف بازاریابی ایمیل شما عجین شده است، به همین خاطر نرخ تبدیل بالاتر اثر مستقیمی بر بازگشت سرمایه دارد.

شروع به ردیابی KPI بازاریابی ایمیل خود کنید

هدف ما این بود که توضیح کاملی راجع به KPI بازاریابی ایمیل بدهیم. امیدواریم بتوانیم به کسب وکارها کمک کنیم تا تلاش های بازاریابی ایمیل خود را یک پله جلوتر ببرند. با ما تماس بگیرید و با متخصصان بازاریابی ایمیل ما گفتگو کنید تا راهکارهایی در زمینه رشد فهرست ایمیل، نرخ باز شدن ایمیل و نرخ تبدیل به شما ارائه دهیم.

ده سال سابقه کار در حوزه آی تی، دیجیتال مارکتر و عاشق هر نوع بهینه سازی

مشاور راهبردی و اجرایی دیجیتال مارکتینگ - بنیانگذار ای شاپ همیار

    نظر خود را بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*