شاخص های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ


تصور کنید که یک کمپین دیجیتال مارکتینگ برای فروشگاه اینترنتی خود راه اندازی نموده اید. 40 درصد از بودجه تبلیغات را برای تبلیغات کلیکی گوگل و 30 درصد آن را تبلیغات بنری و 30 درصد مابقی را صرف اینفلوئنسر مارکتینگ نموده اید. چگونه متوجه می شوید که هزینه ی صرف شده حداکثر بازدهی را داشته است؟ اگر چه ممکن است پاسخ دهید که بر اساس میزان فروش و نسبت آن به هزینه ی تبلیغات می توانید بگویید کمپین موفق عمل کرده است؛ ولی همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات هدف افزایش آگاهی از برند، ثبت نام در خبرنامه؛ افزایش وفاداری مشتریان و غیره خواهد بود. درست همینجاست که شاخص های کلیدی عملکرد یا همان KPI ها به کمک شما می آیند.

بدون KPI هرگز نمی توانید کمپین خود را ارزیابی و بهینه سازی کنید

اگر معیاری برای ارزیابی عملکرد خود ندارید، چگونه متوجه می شوید که بازده کمپین حداکثر بوده و ترافیک دریافتی و یا افزایش فروش از طریق کدام منبع خارجی بوده است.
شاخص های کلیدی عملکرد و معیارها یکی از اساسی ترین مباحث در بازاریابی دیجیتال هستند و هر فعالیت بازاریابی چه سنتی و چه دیجیتال بدون ارزیابی و پایش محکوم به شکست است.

در ادامه لیستی از معیارهای کلیدی بازاریابی دیجیتال که هر کسب و کار باید آن ها را اندازه گیری و دنبال کند، ارائه شده است:

معیارهای بازاریابی دیجیتال و KPIها، مقادیری هستند که تیم های بازاریابی به منظور ارزیابی و پایش کمپین های دیجیتال مارکتینگ خود از آنها استفاده می کنند. تیم های بازاریابی دیجیتال از ابزارهای متعددی برای تبلیغ خدمات و محصولات استفاده می کنند و پایش و ارزیابی نتایج غالبا وقتگیر و دشوار است. با ایجاد KPIهای ویژه ی بازاریابی دیجیتال؛ تعیین اهداف و هدف نهایی و اندازه گیری عملکرد بر مبنای اعداد و ارقام ساده می شود.

بهترین معیارهای بازاریابی دیجیتال

برترین KPIها برای دیجیتال مارکترهای مدرن که مبتنی بر داده هستند:

  • منابع ترافیک وب سایت
  • آگاهی از برند
  • هزینه به ازاء لید
  • لیدهای ترافیک وب سایت
  • بازدیدکنندگان بازگشت کننده
  • نرخ های تبدیل آنلاین
  • نرخ های تبدیل لید
  • نرخ کلیک
  • ارزش چرخه عمر مشتری

پیش از شروع لازم است تا درباره برخی اصطلاحات توضیحاتی داده شود. اصطلاح لید (lead) به معنای سرنخ به افرادی اطلاق می شود که به نوعی به محصولات یا خدمات ما علاقه دارند. در برخی متون از آن به عنوان مشتری راغب یاد می شود.در این مقاله از خود واژه ی لید استفاده شده است. در بازاریابی ایده ال ما این است که لیدها را به مشتری تبدیل کنیم و سپس او جزء مشتریان وفادار ما شود.

برای آشنایی با انواع معیارها و شاخص ها با ای-شاپ همیار ، همراه شوید…


معیار آگاهی از برند (Brand Awareness Metric)

پایش اینکه افراد در رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجو شما را چگونه خواهند شناخت. درباره معیار آگاهی از برند بیشتر بخوانید…

معیار آگاهی از برند یا همان Brand Awareness Metric

معیار بازدیدکنندگان بازگشتی (Returning Visitor Metric)

وب سایت شما به چه میزان در ایجاد مخاطب موفق و موثر است؟ درباره معیار بازدیدکنندگان بازگشتی بیشتر بخوانید…

معیار بازدیدکننده ی بازگشتی یا Returning Visitor Metric

معیار بازدید اولیه (First Visit Metric)

درک این که افراد چگونه وب سایت شما را پیدا میکنند و در اولین بازدید خود چقدر درگیر می شوند؟ درباره معیار بازدید اولیه بیشتر بخوانید…

معیار بازدید اولیه یا First visit metric

بازگشت سرمایه بازاریابی (ROI)

اندازه گیری توانایی کمپین های بازاریابی برای ایجاد درآمدهای جدید

بازگشت سرمایه بازاریابی (ROI)

فروش های افزایشی (Incremental Sales)

نمایش اینکه چگونه کمپین های بازاریابی منجر به افزایش درآمد فروش می شود.

بازگشت سرمایه بازاریابی (ROI)

منابع ترافیک وب سایت (Web Traffic Sources)

درک اینکه چه منابع ترافیکی بازدیدکنندگان را به وب سایت شما هدایت می کند.

منابع ترافیک وب سایت (Web Traffic Sources)

قیف خرید (Purchase Funnel)

درک روند به دست آوردن مشتری از مرحله ی آگاهی از برند تا خرید

قیف خرید (Purchase Funnel)

تعداد بازدیدها (Total Visits)

اندازه گیری میزان کاربرانی که از سایت یا صفحه شما بازدید کرده اند.

تعداد بازدیدها (Total Visits)

از دست دادن مشتری(Customer Attrition)

اندازه گیری نرخی که شرکت مشتریان را در طول زمان از دست می دهد.

از دست دادن مشتری(Customer Attrition)

ارزش چرخه حیات مشتری (Customer Lifetime Value (LTV))

 اندازه گیری میزان سود ناخالص حاصل از مشتری در کل مدت انجام کار با یک شرکت.

ارزش چرخه حیات مشتری (Customer Lifetime Value (LTV))

هزینه دستیابی به مشتری (Customer Acquisition Cost (CAC))

اندازه گیری میزان کل سرمایه ای که برای به دست آوردن مشتری جدید هزینه می کنید

هزینه دستیابی به مشتری (Customer Acquisition Cost (CAC))

ارزش چرخه عمر مشتری : هزینه دستیابی به مشتری (Lifetime Value: Customer Acquisition Cost (LTV:CAC))

اندازه گیری رابطه بین چرخه عمر مشتری و هزینه ی دستیابی به آن مشتری

ارزش چرخه عمر مشتری : هزینه دستیابی به مشتری (Lifetime Value: Customer Acquisition Cost (LTV:CAC))

نرخ کلیک(Click Through Rate (CTR))

اندازه گیری میزان دفعاتی که نمایش در نتایج موتورهای جستجو (SERP) منجر می شود که کاربران کلیک کنند و به سایت شما هدایت شوند.

نرخ کلیک(Click Through Rate (CTR))

نرخ پاسخ (Response Rate)

سنجش تعداد کل مشتریانی که به تلاش های ارتباطی شما پاسخ می دهند.

نرخ پاسخ (Response Rate)

نرخ تبدیل قیف (Funnel Conversion Rate)

اندازه گیری نرخی که هر لید قیف بازاریابی را اندازه گیری می کند.

نرخ تبدیل قیف (Funnel Conversion Rate)

مشتریان مبدا بازاریابی (Marketing Originated Customers)

اندازه گیری سهم کل مشتریانی که مستقیماً از تلاشهای بازاریابی به دست می آیند 

مشتریان مبدا بازاریابی (Marketing Originated Customers

میانگین زمان ماندن در صفحه (Average Time on Page)

اندازه گیری مدت زمانی که یک بیننده در یک صفحه می گذراند.

میانگین زمان ماندن در صفحه (Average Time on Page

دانلود محتوا (Content Downloads)

اندازه گیری تعداد کل محتواهای دانلود شده

دانلود محتوا (Content Downloads)

بازدیدکنندگان منحصربفرد (Unique Visitors)

اندازه گیری تعداد کل افرادی که از سایت شما بازدید می کنند.

بازدیدکنندگان منحصربفرد (Unique Visitors)

نمایش صفحه در هر نشست (Pageviews per Session)

میانگین تعداد صفحاتی که کاربر در طول نشست اندازه گیری می کند.

نمایش صفحه در هر نشست (Pageviews per Session

هزینه به ازاء عمل (Cost per Action (CPA))

اندازه گیری مقدار هزینه ای که در راستای راه اندازی تبدیلات صرف شده است.

هزینه به ازاء عمل (Cost per Action (CPA))

سهم مشتری به ازاء دسته بندی (Customer Share by Category)

تعداد مشتریانی که از یک دسته ی خاص مانند منطقه، صنعت، یا سایز شرکت به دست آمده اند.

سهم مشتری به ازاء دسته بندی (Customer Share by Category)

نرخ رکود (Dormancy Rate)

تعداد مشتریانی که در یک بازه زمانی معین از محصول شما استفاده نمی کنند.

نرخ رکود (Dormancy Rate

لیدهای جدید ایجاد شده (New Leads Generated)

تعداد لیدهای جدیدی  که در یک بازه زمانی مشخص به سیستم شما اضافه شده اند .

لیدهای جدید ایجاد شده (New Leads Generated

ترافیک ارجاعی (Referral Traffic)

میزان ترافیکی که از منایع خارجی به سایت شما هدایت می شوند.

ترافیک ارجاعی (Referral Traffic)

چگالش ترافیک وب (Web Traffic Concentration)

نسبت بازدید کنندگان سایت در مقایسه با کل بازدید کنندگان سایت در یک صفحه خاص

چگالش ترافیک وب (Web Traffic Concentration

نرخ پرش / نرخ دفع کاربر (Bounce Rate)

تعداد بازدیدکنندگانی که به یک صفحه از سایت شما می آیند و بدون اینکه به صفحه ی دیگری از سایت شما بروند؛ از آنجا خارج می شوند.

نرخ پرش / نرخ دفع کاربر (Bounce Rate

نرخ تبدیل لید (Lead Conversion Rate)

اندازه گیری تعداد لیدهایی که به فروش تبدیل می شوند.

نرخ تبدیل لید (Lead Conversion Rate)

نرخ ثبت نام در خبرنامه (Newsletter Signup Conversion Rate)

اندازه گیری اینکه چه تعداد از کاربران از وب سایت شما بازدید می کنند و برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را ثبت می کنند.

نرخ ثبت نام در خبرنامه (Newsletter Signup Conversion Rate)

نسبت لید به ترافیک وب سایت (Website Traffic Lead Ratio)

اندازه گیری اینکه چه تعداد از کاربران وب سایت به لید تبدیل می شوند.

نسبت لید به ترافیک وب سایت (Website Traffic Lead Ratio

نشست به ازاء نوع دستگاه (Sessions by Device Type)

ترافیک سایت شما در بازه ی زمانی مورد نظر از چه دستگاههایی بوده است.

نشست به ازاء نوع دستگاه (Sessions by Device Type

معیار تبدیلات آنلاین (Online Conversions Metric)

مخاطبان آنلاین شما به چه میزان به مشتریان پرداخت کننده تبدیل می شوند.

معیار تبدیلات آنلاین (Online Conversions Metric)

امتیاز لید متوسط (Average Lead Score)

اندازه گیری کیفیت بازاریابی و لید های فروش

امتیاز لید متوسط (Average Lead Score

لینک های خروجی وب سایت (External Website Links)

ارتقا رتبه سایت و حجم ترافیک با استفاده از مانیتورینگ لینک های خارجی

لینک های خروجی وب سایت (External Website Links

امتیاز تبلیغی خالص (Net Promoter Score)

اندازه گیری رضایت و وفاداری مشتری

امتیاز تبلیغی خالص (Net Promoter Score

عملکرد کلمه ی کلیدی (Keyword Performance)

اندازه گیری رتبه کلمات کلیدی به منظور درک میزان کارایی تلاش های سئو در جذب ترافیک وب سایت.

عملکرد کلمه ی کلیدی (Keyword Performance)

نرخ اقدام نهایی (End Action Rate)

اندازه گیری میزان کارایی کمپین دیجیتال مارکتینگ با مانیتورینگ آخرین اقدام انجام شده توسط مخاطبان

نرخ اقدام نهایی (End Action Rate)

هزینه به ازاء لید (Cost Per Lead)

اندازه گیری مقرون به صرفه بودن کمپین های بازاریابی

هزینه به ازاء لید (Cost Per Lead)

نرخ تکمیل هدف (Goal Completion Rate)

اندازه گیری اینکه کمپین های بازاریابی  تا چه اندازه در واداشتن مخاطب به تکمیل هدف تاثیرگذار بوده اند .

نرخ تکمیل هدف (Goal Completion Rate

انتخاب اینکه کدام معیار مناسب کسب و کار و کمپین بازاریابی شماست، بستگی به ماهیت کسب و کار شما و نوع فعالیت های بازاریابی شما دارد.

نمی دانید کدام متریک ها مناسب کسب و کار شما هستند؟ در بخش نظرات سوالات خود را مطرح کنید. ما آماده ی پاسخگویی هستیم.


پیشنهاد ویژه ما به شما:

آموزش رایگان و کاربردی گوگل آنالیتیکس


نظرات (3)

  • حمید 22 آبان, 1398 از 6:43 ق.ظ پاسخ

    سلام.ممنون مطلب خیلی خوبی بود. فقط یک سوال این متریک هایی که گفتید برای سایت هایی که خرید و فروشی ندارن هم کاربرد داره؟

    • الهام حسینی 22 آبان, 1398 از 6:59 ق.ظ پاسخ

      سلام حمید عزیز
      بعضی از آنها که مرتبط با فروش هستند مثل “فروش های افزایشی”، “قیف خرید”، “نرخ رکود” و غیره؛ خیر. ولی مابقی مشابه هست. موضوع سایتتون رو بفرمایید تا بیشتر بتونم راهنمایی تون کنم.

      • حمید 22 آبان, 1398 از 7:00 ق.ظ پاسخ

        یک سایت دانلودی داریم و یک سایت فان و جوک و سرگرمی

نظر خود را بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*