آموزش گوگل آنالیتیکس 2019

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) قوی ترین ابزار تحلیل و بررسی وب سایت است که به صورت رایگان توسط گوگل عرضه شده است. قدرتی که آنالیتیکس در تجزیه و تحلیل به شما می دهد شگفت انگیز است البته در صورتی که بتوانید از ابزارهای آن به درستی استفاده نمایید. در این مقاله قصد داریم تا نحوه ی استفاده از آنالتیکس و تحلیل گزارش های آماری آن را مطابق با آخرین تغییرات (سپتامبر 2019) آموزش دهیم. بدون شک این مقاله یکی از کامل ترین آموزش های متنی گوگل آنالیتیکس موجود بر روی وب می باشد.با ما همراه شوید…


مشخصات دوره:

  • نام دوره: آموزش جامع گوگل آنالیتیکس (رایگان)
  • سطح دوره : مقدماتی و متوسط
  • مدرس: مهندس الهام حسینی ( دارای مدرک رسمی Google Analytics for Beginners و Advanced Google Analytics از شرکت گوگل)
  • مدت زمان مطالعه: 180 دقیقه
  • ملزومات دوره : فیلترشکن یا vpn ، یک اکانت جیمیل
  • نوع محتوای آموزشی : متن

Google Analytics به ما در بهینه سازی مارکت پِلِیس آنلاین کمک کرده است و نتیجه آن 400٪ رشد درآمد سالانه برای تجارت هنری ما است. مریم نفیسی ، بنیانگذار و مدیرعامل ، مینتد

واژگان تخصصی آنالیتیکس

دانستن معانی عبارات موجود در آنالیتیکس کمک زیادی به شما خواهد کرد. در صورتی که معانی آنها را بدانید می توانید به راحتی گزارش های موجود در پنل را تفسیر کنید. بنابراین توصیه من این است که در ابتدا کاملا مفاهیم را درک کنید و عبارات انگلیسی آنها را به خاطر بسپارید و سپس ادامه راهنما را مطالعه کنید.

بازدیدکنندگان (Visitors)

افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می کنند. بازدیدکنندگان به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان بازگشتی(Returning Visitors) تقسیم بندی می‌شوند. بازدیدکنندگان بازگشتی به آن دسته از کاربرانی اطلاق می شود که قبلا از سایت شما بازدید کرده اند. در صورتی که سایت شما برای بازدیدکنندگان جذاب و کاربردی باشد، به مرور زمان تعداد بازدیدکنندگان بازگشتی بیشتر می شود و این افزایش نشانه ی خوبی از رشد برند شماست.

بازدید صفحات (Pageviews)

تعداد کل دفعاتی که یک صفحه مشاهده می شود را PageView می نامند. نکته قابل توجه این است که این بازدیدها به ازاء کاربران منحصربفرد نیستند به این معنا که بازدیدهای مکرر یک بازدیدکننده مجددا محاسبه می شود.

نشست ها (Sessions)

مدت زمانی که یک کاربر با وب سایت شما در ارتباط است را یک نشست یا دوره می گویند. کاربر در طول نشست با سایت و سرور ارتباط فعال دارد. در تمام طول هر نشست؛ اطلاعات کاربر نظیر مدت زمان ماندن در سایت و صفحات، تعداد صفحات بازدید شده، رفتار و لینک های دنبال شده، خرید و غیره توسط آنالیتیکس ذخیره می شود. این نشست ها مدت دار (معمولا 30 دقیقه) هستند و در صورت بازگشت کاربر پس از اتمام نشست، یک دوره جدید محسوب می شود.

کاربران (Users)

به بازدیدکنندگانی که حداقل یک نشست در سایت شما داشته اند؛ کاربر گفته می شود.

صفحات به ازاء نشست (Pages/Sessions)

میانگین تعداد صفحاتی که در طی یک نشست توسط یک کاربر بازدید می شود را صفحات به ازاء نشست یا صفحات/نشست می گویند. برای مثال یک کاربر در طول نشست خود در سایت؛ از 4 صفحه بازدید می کند. کاربر دیگری در طول نشست خود از 10 صفحه بازدید می کند. برای صفحات/نشست میانگین بازدیدهای این دو کاربر یعنی 7 بدست خواهد آمد. نکته ی قابل توجه این است که بازدیدهای تکراری توسط یک کاربر از یک صفحه نیز در نظر گرفته می شود.

ابعاد، دایمنشن (Dimensions)

بعد به معنای ویژگی یا صفتی از وب سایت است که می تواند مقادیر مختلفی داشته باشد.سیستم عامل بازدیدکننده، پلتفرم گوشی، کشور و زبان، مدت زمان حضور در وب سایت، مرورگر، مدت زمان نشست به ازاء هر صفحه نمونه هایی از ابعادی که هستند که گوگل آنالیتیکس مقدار آنها را در نظر گرفته و ارائه می دهد.

متریک‌ها (Metrics)

مقادیر و معیار عددی یک بعد را متریک می گویند که به صورت مجموع یا نرخ اندازه‌گیری می شوند. برای مثال به تصویر زیر دقت نمایید. هر سطر نمایانگر یک بعد است و هر ستون متریک های آن را نمایش می دهد. در این مثال تعداد کاربران جدید که از طریق سرچ ارگانیک به سایت هدایت شده اند به صورت عددی و درصدی محاسبه و نشان داده شده است. همچنین می توان هر معیار عددی را با چندین ویژگی مختلف مورد سنجش قرار داد. به عنوان مثال می توان بررسی نمود که چند درصد از کاربران جدید با گوشی و سیستم عامل اندروید؛ از شهر شیراز و از طریق سرچ ارگانیک از سایت بازدید کرده اند.

مفهوم ابعاد و متریک در گوگل آنالیتیکس

نرخ پرش یا نرخ دفع (Bounce Rate)

درصد بازدیدکنندگانی که پس از بازدید یک صفحه از سایت شما؛ بدون تعامل از سایت خارج می شوند. به عبارتی درصد افرادی که اولین صفحه ی بازدیدی از سایت شما؛ آخرین صفحه بازدید شده توسط آنها خواهد بود. این مقدار میزان قدرتمند بودن سایت شما در جذب مخاطب و تشویق آنها به گشت و گذار را نشان می دهد. البته میزان مطلوب این مقدار برای سایت های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال سایت های خبری می بایست نرخ پرش زیر 30 درصد داشته باشند. ولی سایت هایی که در آن خرید کارت شارژ انجام می شود و یا قیمت دلار روز اعلام می شود، تا عدد 50 نیز قابل قبول است.

نشست های جدید (New Sessions)

تعداد تقریبی نشست هایی که توسط کاربران جدید و برای اولین بار اتفاق می افتد. علت تقریبی بودن این درصد این است که ممکن است یک کاربر قدیمی سایت با آی پی جدید از سایت بازدید کند.

اهداف (Goals)

یکی از جذابترین بخش های آنالتیکس (البته از نظر شخص من) تعیین اهداف است. اهداف شما می تواند رسیدن به مقدار معینی از نشست/صفحه ، طول مدت بازدید معین، ثبت نام در سایت، رسیدن به تعداد مشخصی از دانلود، رسیدن به تعداد مشخصی از پلی کردن یک ویدئو و یا رسیدن به یک حد خرید باشد.

گزارشات آماری میزان تحقق دستیابی به اهداف شما را نشان خواهند داد. به عنوان مثال هدف شما ثبت بیش از 1000 ایمیل در سایت است. بنابراین با توجه به تعداد فعلی ایمیل های ثبت شده میزان تحقق هدف شما نشان داده خواهد شد.

تبدیل‌ها (Conversions)

اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا فروش فعالیت می کنید احتمالا با واژه ی “تبدیل” یا “Convert” آشنایی دارید. در اینجا نیز به همان معناست یعنی زمانی که کاربر اهداف شما را عملی می سازد. به عنوان مثال یک بازدید کننده ی جدید به بازدید کننده ی بازگشتی تبدیل می شود و در سایت شما ثبتنام می کند و یا یک بازدیدکننده یک خرید انجام می دهد و به مشتری تبدیل می شود.

سوالی که مکررا  از من پرسیده می شود این است که تبدیلات هدف کل (Total Goal Conversions) چه تفاوتی با تکمیل اهداف کل (Total Goal Completions) دارد؟

تبدیلات هدف (Total Goal Conversions) : تعداد اهدافی که توسط بازدیدکنندگان تکمیل می شود.

تکمیل اهداف (Total Goal Completions) : تعداد کل بازدیدکنندگانی که همه ی عناصر تعیین شده برای یک هدف خاص را انجام می دهند.

کمپین‌ها (Campaigns)

کمپین ها شما را قادر می سازند تا با افزودن پارامتر به URL ها؛ اطلاعات دقیق تری از ترافیک ارجاعی داشته باشید. برای درک این موضوع تصور کنید که همزمان تبلیغات خود را از طریق چندین سایت انجام می دهید و فروش شما در همان مدت سه برابر شده است. این بخش به شما کمک می کند تا ترافیک های ورودی را راحتتر تحلیل کنید. برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله URL Builder چیست را دنبال کنید.

جذب، اکتساب (Acquisition)

منابعی که از طریق آنها ترافیکی به سوی شما هدایت می شود را Acqusition می گویند. به عنوان مثال جستجوی ارگانیک گوگل و یا بک لینک هایی که از طریق آنها کاربرانی را بدست می آورید، نمونه هایی از اکتساب به شمار می روند.

رفتار (Behavior)

زمانی که یک کاربر وارد سایت شما می شود، کلیه فعالیت ها و مدت زمان آنها به عنوان “رفتار کاربر” در آنالیتیکس ثبت می شود. به عنوان مثال کاربر وارد یک لندینگ پیج (مثلا همین آموزش) می شود و پس از مدت 20 دقیقه بر روی یکی از لینک های همین صفحه کلیک می کند و به صفحه دیگری می رود. در نهایت پس از بازدید چندین صفحه، از سایت خارج می شود(به عنوان مثال پس از بازدید پیج تماس با ما). کلیه ی رفتارهای کاربر ثبت می شود و به شما این مکان را می دهد که گلوگاه ها و نقاط قوت و ضعف سایت خود را شناسایی کنید و سپس آنها را بهینه نمایید.

ارزش هدف (Goal Value)

میزان درآمد یا سود حاصل از محقق شدن یک هدف توسط این پارامتر معین می گردد. در زمان تعریف Goal در آنالیتیکس می توان برای هر هدف یک ارزش تعیین نمود. به عنوان مثال به ازاء دریافت هر ایمیل یک مبلغ را به عنوان درآمد تعریف نمود.

Hits

هر تعامل کاربر با سایت یک heat در نظر گرفته می شود. بازدید از صفحه، لود شدن تصاویر سایت، رویدادها مانند پلی کردن یک ویدئو یا دانلود؛ فعالیت سوشال ها و غیره نمونه هایی از hit هستند. به طور کلی heat جزئیترین و ریزترین تعامل کاربر با سایت محسوب می شود که توسط آنالیتیکس track می شود.

از شما می خواهم که پیش از شروع دوره؛ به مفاهیم فوق مسلط شوید… اگر برای شروع آماده هستید؛ نحوه ی راه اندازی گوگل آنالیتیکس برای سایت را دنبال کنید.

نصب و راه اندازی گوگل آنالیتیکس

ابتدا فیلترشکن خود را فعال نمایید و سپس به جیمیل مورد نظر خود لاگین کنید . به لینک زیر بروید:

https://analytics.google.com

در صفحه باز شده بر روی Sign up کلیک کنید.

مراحل ثبت نام در گوگل آنالیتیکس
ثبت نام اولیه در گوگل آنالیتیکس

یک account name برای اکانت خود انتخاب نمایید و در صورت تمایل تیک همه گزینه های پیشنهادی را فعال نمایید.

تنظیمات اولیه گوگل آنالیتیکس

پس از آن می بایست نوع تحلیل مورد نظر را انتخاب نمایید. در گزینه اول یعنی website اطلاعات جامع و دقیقی از اینکه کاربران شما از کجا آمده اند و چه نوع رفتاری در سایت داشته اند بدست خواهید آورد که با آن می توانید سایت کسب و کار خود را تحلیل و آن را بهینه کنید. در این آموزش نیز گزینه اول را انتخاب نمایید و در نهایت بر روی دکمه next کلیک کنید.

گزینه دوم یعنی Apps مربوط به رشد و رفتار اپلیکیکیشن های اندروید و iOS است که از حوزه بحث این مقاله خارج است.

گزینه سوم مربوط به آنالیزهای سایت و اپلیکیشن های کراس پلتفرم است که در حال حاضر نسخه ی بتا آن ارائه شده است.

انتخاب نوع پلتفرم در زمان ثبتنام

حال زمان افزودن پراپرتی یا همان سایت به آنالیتیکس است. در بخش Website Name نام سایت خود را وارد نمایید و در بخش website URL آدرس سایت خود را تایپ نمایید. پس از آن نوع سایت خود را از طریق باکس industry category انتخاب نمایید و Time Zone را بر روی ایران تنظیم نمایید.در نهایت بر روی گزینه create کلیک کنید.

افزودن پراپرتی (سایت) به گوگل آنالیتیکس

پس از این مرحله می بایست قوانین و شرایط گوگل آنالیتیکس را خوانده و تائید نمایید. پس از تائید، کد track به شما داده می شود. این کد برای اثبات اینکه شما ادمین وب سایت هستید و هم اینکه آنالتیکس بتواند به سایت شما دسترسی داشته باشد، مورد نیاز است. بنابراین آن را کپی کنید و در ابتدای هدر سایت خود قرار دهید. از طرفی یک شناسه یا Track ID نیز در اختیار شما قرار می گیرد که میتوانید با استفاده از افزونه های سیستم های مدیریت محتوا؛ از آن استفاده نمایید. اگر سایت شما وردپرسی است و نمی دانید که این کد را در کجای سایت قرار دهید؛ مقاله “چگونه گوگل آنالیتیکس را در وردپرس فعال کنیم” را مطالعه کنید.

track یا کد رهگیری گوگل آنالیتیکس

آیا مراحل نصب به درستی انجام شده است؟

اگر داشبورد آنالتیکس برای شما خالی است تعجب نکنید. پس از چند روز آمار سایت خود را مشاهده خواهید نمود.

در صورتی که چندین سایت در زیرمجموعه پنل وجود داشته باشد، می توان با کلیک بر روی نام پنل در سمت چپ، بر روی پراپرتی ها سوئیچ کنید.  در این مثال ما از اکانت دمو گوگل جهت مشاهده امکانات پنل استفاده نموده ایم. در صورتی که میخواهید اکانت دمو برای شما نیز فعال شود بر روی لینک زیر کلیک کنید:

ACCESS DEMO ACCOUNT

در صورتی که میخواهید مطمئن شوید که پراپرتی سایت خود را به درستی اضافه نموده اید؛ سایت خود را در مرورگر باز کنید. سپس به داشبورد آنالیتیکس بازگزدید در گزارش Active user right now حداقل یک کاربر باید نشان داده شود ( در واقع خود شما هستید که سایت را از طریق مرورگر باز نموده اید)

تست نصب صحیح گوگل آنالیتیکس

اگر موفق شده اید آنالیتیکس را برای سایتتان فعال نمایید؛ ادامه آموزش یعنی آشنایی با محیط آنالیتیکس  را دنبال کنید.

آشنایی با محیط آنالیتیکس

ما در این آموزش از دمو خود آنالیتیکس استفاده می کنیم. در صورتی که طبق آموزش های فوق آن را برای اکانت خود فعال نموده اید می توانید به آن اکانت سوییچ کنید. بدین منظور بر روی all account در بالا سمت چپ صفحه کلیک کنید و مطابق تصویر زیر، اکانت دمو را انتخاب نمایید.(در صورتی که آن را مشاهده نمی کنید بدین معناست که به درستی آن را فعال ننموده اید).

سوییچ در بین اکانت های آنالیتیکس

منوهای اصلی داشبورد

گوگل آنالیتیکس به صورت پیش فرض ابزار هایی را جهت ارائه گزارش های از پیش تعریف شده در اختیار کاربران قرار می دهد.

در منو سمت چپ، دسترسی به زیرمجموعه های سایت نظیر Home، Customization، Report، Discover و Admin قرار گرفته اند.

خانه (Home): صفحۀ اصلی است که در آن اطلاعات کلی در مورد تمام وب‌سایت‌ها و برنامه‌های گوشی خود دریافت می‌کنید.

شخصی‌سازی (Customization): به شما اجازه می‌دهد گزارش‌هایی شخصی با ابعاد و متریک‌های مورد نظر خود را ایجاد کنید.

گزارشات (Reports): اطلاعات یک وب‌سایت یا برنامۀ مشخص را در اختیار شما قرار می دهد و خود به 5 زیردسته تقسیم بندی میشود. در این مقاله به تشریح هر کدام به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

اتریبیوشن (Attribution ) نسخه بتا : این گزینه یک لینک به ابزار اتریبیوشن می دهد که یک تحلیلگر مکمل آنالیتیکس به شمار می رود. ابزار موجود در گوگل آنالیتیکس به داده‌های مربوط به رفتار مشتری پیش و پس از کلیک مربوط است، اما ابزار اتریبیوشن با دادن اطلاعات در مورد منبع یا منابعی که منجر به جذب کاربران شده‌اند می‌توانند برای بهینه‌سازی بودجه تبلیغاتی بهترین راهکار را ارائه دهند. در این مقاله ابزارهای مربوط به اتریبیوشن معرفی نمی شوند.

بخش آموزش(کشف Discover): در این بخش آموزش های مربوط به گوگل آنالتیکس، اپلیکیشن های اندروید و iOS گوگل آنالتیکس و سایر ابزار گوگل معرفی می شوند.

مدیریت (Admin): برای انجام تنظیمات مدیریتی حساب و همچنین دسترسی دادن به سایر اکانت ها و افزودن سایت جدید کاربرد دارد.

معرفی منوهای اصلی آنالیتیکس

خانه (Home)

در گزارشات بخش Home اطلاعات کلی سایت را مشاهده خواهید نمود که با کلیک بر روی جزئیات بیشتر، به گزارش مفصل تر آن بخش منتقل خواهید شد. گزارشات جالبی در صفحه اول مشاهده خواهید نمود.

'گزارشات بخش Home در پنل گوگل آنالیتیکس

اولین گزارشی که دیده می شود مربوط به تعداد کاربران؛ نشست ها و موارد مربوطه است که به ترتیب شماره گذاری شده در تصویر:

    • 1. تعداد کاربران در بازه
    • 2.تعداد نشست ها
    • 3.درصد نرخ پرش
    • 4.میانگین طول نشست
    • 5.تعداد کاربران فعلی در حال حاضر
    • 6.صفحات با بیشترین فعالیت

نکته: اگر به پایین سمت چپ تصویر دقت نمایید متوجه خواهید شد که آمار نمایش داده شده مربوط به یک بازه یک روزه، یک هفته، یک ماهه و یا غیره است. شما می توانید بازه زمانی مورد نظر خود را انتخاب و آمار مربوطه را مشاهده نمایید.

نکته 2: در پایین هر پارامتر؛ درصد رشد و یا افت آن نیز در مقایسه با دوره های قبل نوشته شده است.

در تصویر زیر بخش دیگری از گزارشات Home را مشاهده می کنید که با استفاده از اعداد شماره گذاری شده است. در ادامه به معرفی هر کدام خواهیم پرداخت.

سایر گزارشات بخش Home

    • گزارش 1 : کانال های ورودی ترافیک سایت را نشان می دهند. که شامل سرچ ارگانیک، ارجاعی (از طریق بک لینک)، مستقیم (به صورت تایپ URL) و PPC است. این گزارش به شما نحوه ی عملکردتان در ایجاد ترافیک از طریق سئو ، بک لینک و شبکه های اجتماعی را نمایش می دهد.
    • گزارش 2 : این گزارش به شما نشان می دهد که کاربران سایت شما از چه موقعیت های جغرافیایی به سایت مراجعه نموده اند. برای کسب و کارهایی که در بازار جهانی فعالیت می کنند؛ این گزارش بسیار مهم است.
    • گزارش 3 : این گزارش زمان بازدید کاربران سایت را در شبانه روز و در طول هفته نمایش می دهد.
    • گزارش 4 : شاید برای شما جالب باشد که آنالیتیکس پربازدیدترین صفحات سایت یا به عبارتی محبوبترین صفحات را به شما گزارش می دهد. در این گزارش آمار صفحات پربازدید به همراه تعداد بازدید آنها در بازه ی زمانی مشخص نمایش داده می شود.
    • گزارش 5 : در این گزارش روند کاربران فعال در بازه های یک ماهه؛ یک هفته و یک روزه نمایش و با یکدیگر مقایسه می شوند.
    • گزارش 6 : درصد دستگاه های استفاده شده توسط کاربران به تفکیک دسکتاپ، موبایل و تبلت در بازه زمانی انتخابی نمایش داده می شوند.

نکته مهم :

یکی از نکات مهمی که در زمان خواندن گزارشات باید بدان توجه نمود، بازه ی زمانی گزارش است. در مثال های بالا دیدید که می توان با استفاده از گزینه ی موجود در پایین گزارشات؛ بازه ی زمانی مورد نظر را انتخاب نمود.

نمونه ای دیگر از انتخاب بازه که در بخش های دیگر آنالیتیکس آن را مشاهده خواهید نمود؛ در بالای داشبورد قرار داده شده است و در همه ی گزارشات بجز گزارشات بلادرنگ دیده می شود.

انتخاب بازه زمانی در گزارشات گوگل آنالیتیکس

اگر با محیط کلی آنالیتیکس آشنا شده اید؛ زمان آن رسیده است که به بخش بعدی یعنی “منو شخصی سازی” برویم…

شخصی سازی (Customization)

این بخش شما را قادر می سازد تا داشبورد آنالیتیکس را سفارشی سازی نمایید و گزارش‌هایی با ابعاد و متریک‌های مورد نظر ایجاد کنید. این گزارشات اغلب با توجه به ماهیت کسب و کار و اهداف شما از راه اندازی کمپین های تبلیغاتی ایجاد می شوند. نحوه ی شخصی سازی در این بخش توضیح داده می شود ولی لزوم آن و کارکردهای اصلی پس از اتمام کل آموزش برای شما روشن خواهد شد.

شخصی سازی داشبورد ( Dashboards )

ابتدا بر روی منو Customization و سپس بر روی گزینه Create کلیک کنید تا فرم ایجاد داشبورد نمایش داده شود.

شخصی سازی پنل گوگل آنالیتکس

در این فرم، دو گزینه جهت ایجاد داشبورد نمایش داده می شود. Blank Canvas که یک بوم خالی ایجاد می کند و گزینه Starter Dashboard که یک داشبورد با بخش های پیشفرض پیشنهاد می دهد.  نام مورد نظر را تایپ نموده و در نهایت بر روی گزینه Create dashboard کلیک کنید.

ایجاد داشبورد جدید

در صورتی که گزینه ی Starter Dashboard را انتخاب کرده باشید، widgetهای مختلفی مشاهده می کنید که می توانید آنها را حذف، ویرایش و یا جابجا نمایید. چنانچه بخواهید widget جدیدی اضافه نمایید؛ گزینه Add widget را از نوار بالایی انتخاب و آن را با معیار های مورد نظر اضافه نمایید.

برای مثال من قصد دارم تا جدولی ایجاد کنم و نرخ پرش و نشست های جدید را بر اساس رده ی سنی دسته بندی کنم. بدین منظور یک گزارش از نوع table از دسته ی standard ایجاد می کنم. بُعد آن را سن کاربر (Age) و متریک را نرخ پرش (Bounce Rate) و میانگین زمان نشست (Avg. Session Duration)  انتخاب می کنم. تعداد نمایش ردیف های جدول را برابر با 10 قرار میدهم. تنظیمات مشابه زیر خواهد بود.

تنظیمات ویدجت جدید

پس از ایجاد widget، اطلاعات به صورت جدولی نمایش داده می شوند. با تفسیر داده های بدست آمده متوجه شدم که کمترین نرخ پرش سایت برای بازدیدکنندگان در بازه ی سنی 35-44 بوده است که بیشترین میانگین نشست را نیز داشته است و بیشترین نرخ دفع بازدید برای افراد بالای 65 سال بوده است. شما می توانید نسبت به نوع کسب و کار خود گزارش های کاربردی و جذابی را ایجاد کنید. شما می توانید برای تمرین همین مثال را با بُعد جنسیت (Gender) و میانگین ارزش سفارش(Avg. Order Value) انجام دهیم.

خروجی ویدجت جدول اطلاعات

شخصی سازی گزارش

دومین زیرمنو از بخش Customization، گزارشات سفارشی یا Custom Report است. زمانی که مدیر بخش دیجیتال مارکتینگ یک مجموعه بودم؛ به صورت ماهانه گزارشاتی را برای کارفرمایان ارسال می کردم .به دلیل عدم استفاده از این بخش مجبور بودم گزارشات مختلف از بخش های مختلف را به یک فایل ورد منتقل کرده و در نهایت پس از صرف ساعتها؛ یک گزارش سفارشی برای ارسال به کارفرما ایجاد کنم. این پروسه در حدود یک سال تکرار شد! شما با یادگیری این بخش از تکرار این پروسه ی زمانبر (این اشتباه زمانبر) جلوگیری می کنید و هر ماه فقط با زدن گزینه Export خروجی مورد نظر را دریافت می کنید.

برای ایجاد گزارش بر روی گزینه New Custom Report کلیک نمایید.

ایجاد گزارش سفارشی سازی شده

یک عنوان دلخواه برای گزارش انتخاب نمایید. برای نظم دهی به گزارش خود نیز می توانید tab های جدید اضافه نمایید. در زمان افزودن گزارش با انواع مختلفی روبرو خواهید شد که در ادامه تشریح خواهد شد.

انواع مختلف گزارش های سفارشی

Explorer: یک گزارش استاندارد که داری گراف خطی(line graph) ، جدول، گزینه های جستجو و مرتب سازی و ابعاد ثانویه (secondary dimensions) می باشد.

A Flat Table: یک جدول استاتیک  که داده ها در سطرهای آن قرار دارند. داده های جدول قابلیت مرتب سازی دارند.

Map Overlay: نقشه مناطق جغرافیای که برای نقاط با ترافیک و تعامل بالا از رنگ های تیره تری استفاده میکند.

نکته: زمانیکه  dimensions و metrics را اضافه می کنید، مطمئن شوید که در یک حوزه قرار دارند در غیر این صورت داده ای نمایش داده نمی شود.

شما می توانید نماهای مرتبط با این گزارش را نیز مشخص کنید و به برخی کاربران دسترسی مشاهده این گزارش را بدهید. در این مثال ما گزینه ی “All views associated with this account” را انتخاب نموده و به همه ی نماها مجوز دسترسی به این گزارش را داده ایم.

گزارشات سفارشی سازی شده در آنالیتیکس

در نهایت بر روی گزینه Save کلیک نمایید. پس از ذخیره گزارش مشاهده خواهید نمود که در ستون Event Action فقط یک نوع داده یعنی Quickview Click را مشاهده خواهید نمود و دلیل آن همان فیلتری است که به گزارش خود اضافه نموده اید. برای تمرین این گزارش را ویرایش نمایید و این فیلتر را حذف نمایید و نتیجه را در خروجی مشاهده نمایید.

گزارشات ذخیره شده

سومین زیر منو، Saved Report است. در صورتی که نتایج گزارشات ذخیره شده باشند در این قسمت نمایش داده می شوند.

هشدارهای سفارشی (Custom Alert)

با استفاده از این گزینه می توانید در شرایط مورد نظر یک پیامک (در صورتی که شماره خط شما مربوط به ایالات متحده است) یا ایمیل دریافت نمایید. بدین منظور بر روی گزینه New Alert کلیک نمایید. در پنجره باز شده یک نام دلخواه برای هشدار انتخاب نمایید. به عنوان مثال اگر تعداد نشست های شهر شیراز از 2000 کمتر شد یک پیام با عنوان از دست دادن بازار شیراز برای شما ایمیل و پیامک شود. البته می بایست ایمیل و شماره همراه (لزوما شماره ایالات متحده ) خود را حتما ثبت نمایید.

ایجاد هشدارهای سفارشی در پنل گوگل آنالیتیکس

 

بخش سفارشی سازی به اتمام رسید. اگر ابعاد و متریک ها برای شما کمی گنگ و نامفهوم است، تعجب نکنید. پس از اتمام دوره ، این بخش و کاربردهای آن را بیشتر درک خواهید کرد. بنابراین حتی اگر این بخش را به خوبی متوجه نشدید، به بخش بعد یعنی گزارشات بلادرنگ بروید…

گزارشات بلادرنگ(Real-Time)

گزارشات بلادرنگ شامل اطلاعات لحظه ای کاربران حاضر در سایت هستند. تصور کنید که یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی نموده اید که هزینه ی بسیار زیادی برای شما در بر داشته است. با استفاده از گزارشات بلادرنگ می توانید به صورت لحظه ای کمپین خود را مانیتور کنید و در صورت عدم دریافت نتیجه مطلوب کمپین را بهینه و یا متوقف نمایید.

نکته ای که باید در این بخش در نظر داشته باشید؛ این است که بازه ی زمانی برای گزارشات بلادرنگ بی معناست زیرا آنها گزارشات لحظه ای از سایت شما را ارائه می دهند.

گزارشات این بخش بر اساس توزیع فراوانی دسکتاپ و موبایل، بازدید صفحات، بیشترین ترافیک ها، کلمات کلیدی و صفحات فعال پرطرفدار، موقعیت های جغرافیایی، رویدادها و تبدیلات به صورت لحظه ای و بلادرنگ می باشند و از همین رو Real-Time نام دارد.

گزارشoverview از دسته Real-time

برای معرفی بخش های مختلف گزارش overview، بر روی تصویر شماره گذاری انجام شده است که به ترتیب توضیح داده شده است:

گزارشoverview از دسته Real-time

    • جایگاه 1 : این بخش تعداد کاربران فعلی، نوع دستگاه، مشاهده صفحات در دقیقه، در ثانیه را به صورت لحظه ای ارائه می دهد.
    • جایگاه 2: بیشترین ارجاعات به سایت
    • جایگاه 3: بیشترین ترافیک وارد شده از سمت شبکه های اجتماعی
    • جایگاه 4: کلمات کلیدی برتر
    • جایگاه 5 : صفحات با بیشترین فعالیت

یکی دیگر از گزارشات بخش Overview از دسته بلادرنگ؛ موقعیت جغرافیایی لحظه ای بازدیدکنندگان سایت است. این گزارش بر روی نقشه به شما نشان می دهد که کاربران سایت از چه موقعیت هایی در حال بازدید از سایت شما هستند. این نقشه برای کسب و کارهایی که در بازار جهانی فعالیت می کنند، اهمیت دارد.

 

زیرمنو Location:

گزارش Location تعداد فعلی کاربران فعال در سایت و توزیع جغرافیایی آنها را شرح می دهد. در تصویر یک گزارش شماره گذاری و سپس بر اساس همان شماره ها تشریح شده است:

 

  • جایگاه 1 :تعداد کاربران فعال
  • جایگاه 2 : نمایش درصد بیشترین کشورهای بازدیدکننده از سایت
  • جایگاه 3 : نمایش تعداد و درصد بازدیدکنندگان کشورهای پربازدید
  • جایگاه 4 : تعداد نمایش بر حسب دقیقه و ثانیه
  • جایگاه 5 : نمایش موقعیت کشورها با بیشترین بازدیدکننده

سوالی که مکررا از من پرسیده می شود این است که آیا استفاده کاربران ایرانی از وی پی ان یا فیلترشکن موجب نمی شود که گزارش آنالیتیکس در بخش بلادرنگ متفاوت نمایش داده شود؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که آنالیتیکس بر اساس کوکی ها موقعیت جغرافیایی کاربر را تشخیص می دهد و نه بر اساس آی پی. ولی من شخصا این مسئله را امتحان کردم. در صورتی که کاربران از سرویس ایرانی شکن استفاده کنند، موقعیت سرورهایی که DNS شما بر روی آنها ست شده است؛ در گزارش بلادرنگ نمایش داده می شود. در زمان استفاده از فیلترشکن نیز Country بر اساس موقعیت سرورها و City به صورت not set نمایش داده می شود.

 

زیر منو Traffic Source

گزارشات Traffic Source سومین زیرمنو از دسته Real-time است و همانطور که از نام آن مشخص است؛ منابع ترافیکی سایت را گزارش می دهد . برای توضیح این بخش گزارش شماره گذاری شده است که به ترتیب:

زیر منو Traffic Source

  • جایگاه 1 : تعداد کاربران فعال سایت
  • جایگاه 2 : نمایش درصدی منابع ایجاد ترافیک در سایت
  • جایگاه 3 : نمایش منبع رسانه ایجاد ترافیک و درصد کاربران فعال در هر کدام

در صورتی که چندین کمپین تبلیغاتی را به صورت همزمان اجرا کرده اید و می خواهید در لحظه میزان ترافیک آنها را ببینید، این بخش کمک زیادی به شما خواهد کرد.

زیر منو Content

گزارشات Content از دسته Real-time از لحاظ ظاهری به دو گزارش دیگر در بخش بلادرنگ شباهت دارد. کاربران فعال در لحظه مانند سایر گزارشات این بخش نمایش داده می شود. مابقی اطلاعات شامل صفحات فعال به همراه عناوین آنها و تعداد کاربران فعلی در صفحات ذکر شده می باشد. در واقع با استفاده از این گزارش می توانید بدانید که در لحظه کاربران از چه صفحه ی سایت شما بیشتر بازدید می کنند.

زیر منو Event: 

گزارشات Event از دسته Real-time نیز مانند سایر قسمت های این بخش نمایش تعداد کاربران فعال را نشان می دهند. سایر اطلاعات از جمله دستگاه مورد استفاده، دسته بندی رویدادهای فعال (Event Category) ، رویداد (Event) و کاربران فعال در آن رویداد می باشد. منظور از رویداد یا event فعالیت هایی مانند کلیک بر روی محصول، افزودن به سبد خرید، نصب، دانلود، بازبینی سبد خرید و غیره می باشد.

زیر منو  Conversions

گزارشات Conversions آخرین زیرمنو از دسته Real-time می باشد و همانطور که از نام آن پیداست، تعداد تبدیلات را نشان می دهد. تعداد کاربران فعال، تعداد اهداف محقق شده توسط کاربران فعال و درصد آن در جدول این بخش نمایش داده می شود.

گزارشات پرکاربرد و مهم بلادرنگ در این بخش آموزش داده شد؛ اکنون نوبت به آموزش گزارشات مخاطبان می رسد، برای ادامه مطلب آماده اید؟…

گزارشات مخاطبان(Audience)

در این بخش اطلاعات کاربران بر اساس متریک های مختلف بررسی می شود. شما در این بخش می توانید به تعداد کل کاربران سایت، مقایسه کاربران جدید و کاربران بازگشتی، زمان نشست ها و تعداد صفحات بازدید شده در هر نشست، اطلاعات جزئی تر از کاربران مانند زبان، کشور، مرورگر، سیستم عامل،ارزش چرخه عمر مشتری و غیره دسترسی داشته باشید.

طیف وسیعی از تحلیل ها را می توان با استفاده از این بخش انجام داد. به عنوان مثال تصمیم می گیرید که برای فروشگاه اینترنتی خود، اپلیکیشن iOS سفارش دهید و بودجه محدودی نیز دارید. با استفاده از گزارشات بخش سیستم عامل متوجه می شوید که فقط 5درصد از کاربران شما از iOS استفاده می کنند. آیا همچنان تصور می کنید که سفارش یک اپ iOS برای موقعیت فعلی کسب و کار شما ضروری است؟

گزارش Overview

گزارش Overview اولین بخش از دسته Audience می باشد. برای توضیح این بخش، تصویر این گزارش شماره گذاری شده است و به ترتیب:

گزارش Overview از دسته گزارشات مخاطبان

  • جایگاه 1 : تعداد کاربران در بازه مشخص
  • جایگاه 2: کاربران جدید
  • جایگاه 3 : نشست ها
  • جایگاه 4 :تعداد نشستها به ازاء کاربر
  • جایگاه 5 : بازدید صفحه
  • جایگاه 6 :صفحه/نشست (میانگین صفحات بازدید شده در هر نشست)
  • جایگاه 7 : میانگین مدت زمان نشست
  • جایگاه 8 : نرخ پرش

نمودار دایره ای شکل موجود در این گزارش یکی از بخش های مهم آنالیتیکس به شمار می رود و نسبت بازدیدکنندگان جدید به بازدیدکنندگان بازگشتی سایت را نمایش می دهد. هر چه برندینگ سایت شما قوی تر شود و آگاهی از برند شما بیشتر شود؛ بازدیدکنندکان بازگشتی بیشتر می شوند. (درباره متریک بازدیدکننده ی بازگشتی بیشتر بخوانید)

سایر گزارشاتی که در پایین همین صفحه قید گردیده اند شامل موارد زیر است که بر روی تصویر شماره گذاری شده اند:سایز گزارشات Overview از دسته مخاطبان

  • جایگاه 1 : جمعیت شناسی بر اساس زبان، کشور وشهر
  • جایگاه 2 : بر اساس مرورگر، سیستم عامل، ارائه دهنده اینترنت (ISP)
  • جایگاه 3 : بر اساس پلتفرم موبایل، ارائه دهنده اینترنت (ISP) و رزولوشن صفحه

شاید از دیدن گزارش ISP در این بخش و کاربرد آن کمی متعجب شوید ولی برای درک کاربرد آن کافی است به سایت ها و اپلیکیشن هایی فکر کنید که با ISPهای مورد استفاده کاربران خود قرارداد ترافیک رایگان یا نیم بها می بندند (مانند سایت نماوا و یا اپلیکیشن روبیکا).

گزارش active user از دسته Audience: 

در این گزارش کاربران فعال به تفکیک روز، هفته، 14 روزه و 28 روزه نمایش داده می شوند و درصد آنها نسبت که کل نیز نمایش داده می شود. با فعال سازی تیک هر کدام، نمودار آن نمایش داده می شود.

گزارش active user از دسته Audience

 

گزارش Lifetime Value (بتا) از دسته Audience

از طریق بخش Lifetime Value یا ارزش طول عمر مشتری می توان ارزش کاربرانی که از مسیرهای مختلف به سایت شما هدایت شده اند را مشاهده نمود. برای مثال اگر مشاهده کنید که کاربرانی که از شبکه های اجتماعی وارد سایت شما می شوند؛ تعداد صفحات بازدیدی یا نشست های بیشتری دارند، بیشتر بر فعالیت در رسانه های اجتماعی خواهید پرداخت. برای مشاهده بر اساس Session duration per User یا سایر متریک ها از طرق لیست کشویی LTV metric در بالای صفحه اقدام کنید.

گزارش Lifetime Value (بتا) از دسته Audience

ستون های پیشفرض نمایش داده شده در این بخش شامل کاربران، درآمد به ازاء هر کاربر (Revenue Per User (LTV و درآمد کل (Revenue) می باشد. در لیست کشویی ستون اول یعنی انتخاب روش جذب (Accusation) می توانید گزینه های دیگری مانند کانال (مانند سرچ ارگانیک؛ شبکه های اجتماعی)، منبع(لینک سورس های ارجاعی) ، رسانه(مانند cpc، cpm) و کمپین را انتخاب نمایید و آمار را بر حسب موارد انتخابی مشاهده نمایید.

 

گزارشات Cohort Analysis از دسته Audience

cohort در لغت به معنای گروه است. شما می توانید در این بخش رفتار کاربران را به صورت گروهی و بر اساس یک صفت مشترک مقایسه کنید.شما با استفاده از این بخش می توانید رفتار گروهی کاربران را در بازه های زمانی مشخص بررسی کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، می توان پارامترهایی نظیر نوع گروه (Cohort Type) ، سایز گروه (Cohort Size)، معیار (Metric) و بازه ی زمانی (Data Range) را مشخص نمود.

گزارشات Cohort Analysis از دسته Audience

به صورت پیشفرض گروه بندی بر اساس تاریخ بدست آوردن کاربر یا به عبارتی زمانی است که کاربر برای اولین بار از سایت شما بازدید کرده است یعنی کاربرانی که در یک تاریخ مشخص از سایت شما بازدید کرده اند در یک گروه قرار می گیرند. حال رفتار (مثلا تعداد بازدید در هر نشست) این گروه در بازه های زمانی مختلف بررسی می شود.

در جدول پایین گزارش نیز؛ نسبت مقدارها با استفاده از رنگ بندی نمابش داده می شود. بدین صورت که تیره ترین رنگ نشان دهنده ی بالاترین مقدار و روشن ترین رنگ، نشان دهنده ی پایین ترین مقدار است (در کل از 5 طیف رنگی استفاده می شود). چنانچه از بخش Segment در بالای صفحه؛ لایه های جدیدی از داده را بر روی نمودار ایجاد کرده باشید (برای مثال سگمنت ترافیک مستقیم و ترافیک پولی)، علاوه بر رنگ آبی، از طیف رنگ های نارنجی، سبز و بنفش نیز استفاده می شود.

گزارشات User Explorer از دسته Audience

در این بخش گزارشات مربوط به افراد بازدیدکننده به صورت جداگانه و تک تک بررسی می شود. به ازاء هر کاربر یک Client id وجود دارد. با کلیک بر روی آن، IP کاربر، آخرین بازدید وی از سایت، مدت زمان بازدید، نوع دستگاه، نوع جذب کاربر، کانال ورودی، سورس/مدیا، کمپین و سایر اطلاعات تشریح می شود.

گزارشات User Explorer از دسته Audience

سایر گزارشات

مابقی گزارشات در زیر مجموعه ی audience اطلاعات دقیق تری در ارتباط با کاربران به شما می دهند که به اختصار در ادامه توضیح داده شده است.

جمعیت شناسی (Demographics ) : اطلاعات کاربران از جمله نحوه ی جذب، رفتار؛ نرخ تبدیل و غیره بر حسب سن و جنسیت

علاقه مندی ها (Interests): دسته بندی علائق کاربران و درصد هر کدام ( به عنوان مثال طرفداران رسانه و سرگرمی و فیلم، علاقه مندان به تکنولوژی)؛ سگمنت بازار و غیره در این بخش نمایش داده می شود. این بخش در انتخاب محتوا و نوع آن در سایت به شما کمک زیادی خواهد کرد.

زمین (GEO): اطلاعات کاربران بر اساس زبان و موقعیت جغرافیایی نشان داده می شود. برای کسب و کارهایی که در بازار جهانی رقابت می کنند؛ این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است.

رفتار (Behavior): رفتار کاربران جدید و بازگشتی، تعاملات، کیفیت نشست ها و احتمال تبدیل در این بخش بررسی می شود.

تکنولوژی (Technology): گزارش نوع پلتفرم و مرورگر و همچنین ISP کاربران در این بخش قابل مشاهده است.

موبایل (Mobile): درصد نسخه ی دسکتاپ، موبایل و تبلت و دستگاه های مورد استفاده (به تفکیک مدل گوشی) در این بخش گزارش داده می شود.

جریان کاربران (Users Flow): یکی از کاربردی ترین بخش های گوگل آنالیتیکس به منظور بهینه سازی صفحات و هدایت ترافیک یک سایت، این بخش است. در این بخش مسیر پیمایش کاربران در سایت بر اساس متریک مورد نظر نمایش داده می شود. به عنوان مثال شما در بخش متریک؛ شبکه های اجتماعی را انتخاب می کنید و متوجه می شوید 20درصد کاربران از طریق فیسبوک وارد صفحه اصلی سایت می شوند. پس از آن با کلیک بر روی لینک فروشگاه؛ به فروشگاه منتقل می شوند و سپس 90درصد آنها از سایت خارج می شوند. در این زمان متوجه می شوید که کاربران محصول یا محصولات مورد نظر خود را پیدا نمی کنند و یا مورد علاقه آنها نیست. این مسیر پیمایش تا آخرین گام های کاربر قابل مشاهده است.

 

گزارشات بخش Audience در اینجا به اتمام می رسد. توصیه من این است که این بخش را به خوبی و به صورت عملی یاد بگیرید و پس از آن به بخش بعد، یعنی گزارشات اکتساب یا همان جذب بروید.

گزارشات اکتساب، جذب(Accusation)

یکی از مهمترین بخش هایی که در زمان تبلیغات و راه اندازی کمپین های دیجیتال مارکتینگ باید به آن توجه کنید؛ بخش اکتساب یا همان Accusation است. از گزارشات این بخش خواهید دریافت که ترافیک های ورودی شما از چه کانال هایی بوده است. به عنوان مثال چه تعداد از کاربران از طریق سرچ ارگانیک؛ چه تعداد از طریق بک لینک های ارجاعی به سایت شما، شبکه های اجتماعی و غیره وارد سایت شده اند. علاوه بر آن نحوه ی تعامل با سایت و نرخ تبدیلات هر کدام مشخص می گردد.

به عنوان مثال فرض کنید که فقط 7 درصد از ورودی ترافیک شما مربوط به شبکه های اجتماعی است؛ ولی نرخ پرش آنها 21 درصد و نرخ تبدیل آنها 87 درصد است. آیا این آمار به شما کمک نمی کند که تمرکز خود را بر شبکه های اجتماعی چندین برابر کنید؟

 

گزارش Overview از دسته Acquisition :

به منظور تشریح گزارشات این بخش، شماره گذاری انجام شده است و به ترتیب:

گزارش Overview از دسته Acquisition

  • جایگاه 1 : کانال های با بیشترین ترافیک ورودی در بازه انتخابی (به بازه تاریخ در بالای سمت راست پنل دقت نمایید).
  • جایگاه 2 : تعداد کاربران در بازه ی انتخابی
  • جایگاه 3 : نرخ تبدیلات تجارت الکترونیک در بازه ی زمانی
  • جایگاه 4 : کانال های ورودی جذب کاربر
  • جایگاه 5 : رفتار کاربران از جمله تعداد صفحات در یک نشست، نرخ پرش و میانگین زمان نشست
  • جایگاه 6 : نرخ تبدیلات و درآمد حاصله

زیر منو All Traffic از دسته Accusation

این زیرمنو به چندین بخش تقسیم بندی شده است و همه ی ترافیک های ورودی از منظر کانال ورودی به همراه ابعاد و متریک های ثانویه بررسی می شوند. در واقع در گزارشات این بخش می توانید متریک های اولیه را در مقابل متریک های ثانویه بررسی نمایید تا به میزان اثربخشی هر کانال پی ببرید.

گزارش Chanel : گروه های پیشفرض کانال ها به همراه روش اکتساب، رفتار و تبدیلات آنها گزارش می شود. شما می توانید ابعاد ثانویه را جهت بررسی بیشتر اضافه نمایید. به عنوان مثال می توانید سن (Age) را به عنوان متریک ثانویه در نظر بگیرید تا سایر اطلاعات گزارش بر اساس بازه ی سنی مخاطبان ارائه شود.

 

زیر منو All Traffic از دسته Accusation

گزارش TreeMaps:

این بخش تحلیل داده ها را به صورت ویژوال و نمایشی و در قالب مستطیل های تودرتو ارائه می دهد و درک اطلاعات را برای مدیر سایت بسیار ساده می کند. در بالای گزارش دو متریک اولیه و متریک ثانویه در نظر گرفته می شود.

متریک اول با استفاده از سایز مستطیل ها و متریک دوم با استفاده از طیف رنگی نمایش داده می شود و هر کانال ورودی توسط مستطیل مجزا نمایش داده می شود. به عنوان مثال برای متریک اول تعداد بازدیدکنندگان و متریک را میانگین زمان نشست انتخاب کنید. با دیدن تصاویر متوجه اثربخشی هر کانال ورودی خواهید بود. به عنوان مثال در پنل خود با treemap ای مشابه با تصویر زیر روبرو می شوید. در یک نگاه با توجه به مستطیلی که مربوط به شبکه های اجتماعی است متوجه می شوید که علیرغم کاربرانی زیادی که از این کانال وارد می شوند؛ میانگین مدت زمان نشست این کاربران پایین است و اثربخشی نامناسبی دارد.

گزارش TreeMaps از دسته اکتساب

 

با کلیک بر روی هر مستطیل اطلاعات جزئی تر باز هم به صورت Treemap نمایش داده می شوند. (در مثال فوق من با کلیک بر روی شبکه های اجتماعی متوجه شدم که کاربران وارد شده از توئیتر کمترین اثربخشی را برای سایت داشته اند).

گزارشات Campaigns

شما در این بخش می توانید از کمپین های خود گزارشات کاملی دریافت کنید.  برای استفاده از این گزارش می بایست لینک های ایجاد شده در کمپین های مختلف UTMدار باشد تا بتوان آنها را تحلیل نمود. بدین منظوز می توانید از URL Builder استفاده کنید. (آموزش استفاده از URL Builderرا بخوانید).

سپس لینک ایجاد شده در مرحله ایجاد کمپین استفاده کنید. (آموزش ساخت کمپین در Anetwork)

پس از آن در گوگل آنالیتیکس و زیرمنو Accusation >Campaigns > all Campaigns  را انتخاب نمایید. نام کمپین بر اساس کمپین انتخابی شما، نمایش داده شده است و اطلاعات مربوطه نظیر کاربران؛ تعداد کاربران جدید، نشست ها، نرخ پرش، صفحه به ازاء نشست، میانگین مدت زمان نشست و سایر اطلاعات نمایش داده می شود.

گزارشات کاربردی در بخش Accusation به اتمام رسید. بخش بعدی مطلب یعنی گزارشات رفتاری را دنبال کنید.

گزارشات رفتاری (Behavior)

Behavior در لغت به معنای رفتار است و در اینجا به معنای بررسی عملکرد و رفتار کاربران در زمان بازدید از سایت می باشد. بر خلاف دسته اکتساب (Accusision) که گزارشات خارج از سایت و مسیرهای جذب کاربر را بررسی می کند ؛ این بخش به بررسی و گزارش دهی درون وب سایت می پردازد.

کلیه ی اطلاعات مربوط به رفتار کاربر از زمان ورود به صفحه فرود (لندینگ پیج) تا زمان ترک سایت از “صفحه خروج” (exit page) در این بخش گزارش می شود. بنابراین شما صفحات پربازدید سایت، صفحات ورودی، خروجی، نحوه ی پیمایش سایت توسط کاربران و حتی عبارات جستجو شده در سایت را مشاهده خواهید نمود. در این بخش از مقاله به بررسی گزارشات پرکاربرد Behavior پرداخته خواهد شد.

گزارش Overview از دسته Behavior :

در این بخش یک گزارش کلی از رفتار کاربران ارائه می شود. برای تشریح این بخش مطابق با تصویر زیر شماره گذاری شده است و به ترتیب:


  • جایگاه 1 : تعداد بازدید از صفحات وب سایت را نشان می دهد. با انتخاب متریک در بالای همین فرم می توانید به صورت مقایسه ای دو متریک را به صورت همزمان بررسی نمایید.
  • جایگاه 2 : تعداد کل صفحات بازدید شده (در بازه ی انتخابی )
  • جایگاه 3 : تعداد کل صفحات بازدید شده ی منحصربفرد و یکتا
  • جایگاه 4 : میانگین زمان ماندن در سایت
  • جایگاه 5 : نرخ دفع (پرش) کاربر
  • جایگاه 6 :تعداد خروج/تعداد بازدید
  • جایگاه 7 : با استفاده از این بخش می توانید مشخص کنید که گزارشات جایگاه 8 بر چه اساسی نمایش داده شوند. به عنوان مثال صفحات پربازدید سایت بر اساس عنوان صفحه (Page title) نمایش داده شوند.
  • جایگاه 8 :

گزارش Behavior Flow از دسته Behavior: 

این بخش شباهت زیادی به گزارش User Flows از بخش Audience دارد. با این تفاوت که این بخش بر روی رفتار کاربر و درون سایت تمرکز نموده است. در اینجا به صورت پیشفرض بر اساس لندینگ پیج طبقه بندی شده است و نشان می دهد کاربر پس از ورود به صفحه فرود، به ترتیب از چه صفحاتی بازدید نموده است.

دو نکته در این گزارش وجود دارد که در تصویر با فلش مشخص شده است.

  1. Drop-Offs یا همان ریزش های سایت که به شما نشان می دهند چند درصد از کاربران پس از این مرحله سایت را ترک کرده اند.
  2. مسیرهایی که نحوه ی پیمایش صفحات سایت را به شما نشان می دهند. ضخامت این خطوط نشان دهنده ی میزان نشست های آن می باشد.

سایر گزارشات دسته Bahavior:

اگر از ابتدای این آموزش را دنبال کرده باشید، خواندن گزارشات در اکثر بخش ها را حتی بدون آموزش می توانید انجام دهید. کافی است تا اصطلاحات را به خوبی فراگرفته باشید و با محیط آنالیتیکس کار کرده باشید. به همین منظور مابقی گزارشات این بخش به اختصار ارائه می گردد.

1. Site Content : در این بخش گزارشات مربوط به محتوا و صفحات سایت قرار دارد. با استفاده از این بخش می توانید کلیه صفحات سایت که بر اساس بازدید مرتب شده اند، اطلاعات مربوط به صفحات ورود و صفحات خروج و متریک های مربوط به هرکدام را مشاهده نمایید.

2. Site Speed : یکی از پارامترهایی که گوگل در رتبه بندی سایت ها به آن اهمیت می دهد؛ سرعت صفحات است. اگرچه شما می توانید با استفاده از ابزارهایی مانند جی تی متریکس سرعت وب سایت را اندازه گیری نمایید، ولی در اینجا سرعت بر اساس زمان بارگذاری صفحات کاربران (برخی از کاربران) بر اساس کشور، مرورگر و صفحات است.

3. Site Search : چیزی که کاربران در سایت شما جستجو می کنند در واقع همان چیزی است که از سایت شما انتظار دارند و به دنبال آن هستند. بنابراین بهینه سازی بر اساس کلمات جستجو شده کمک زیادی به شما خواهد کرد. در صورتی که تنظیمات مربوط به این بخش را انجام داده باشید می توانید عبارات جستجو شده و صفحات نتایج را مشاهده نمایید.

4. Event : در این بخش رویدادهای انجام شده توسط کاربر گزارش دهی می شوند. این رویدادها توسط کاربر تعریف می شوند و شامل مواردی مانند دانلود یک پی دی اف و یا پلی کردن یک ویدئو هستند. این رویدادها می توانند در دسته بندی های مجزا قرار بگیرند. در بخش Event Flow ترتیب انجام رویدادها به صورت بصری نمایش داده خواهد شد.

5. Experiment : در لغت به معنای تست است و در واقع همان A/B Test است. افزودن دو صفحه برای مقایسه دیگر پشتیبانی نمی شود و به پلتفرم دیگری منتقل شده است . اما گزارش صفحاتی که از قبل اضافه شده اند در اینجا قابل دسترس است. (این تغییر مربوط به 7 آگوست 2019 است).

این بخش نیز به اتمام رسید. چنانچه با گزارشات این بخش آشنا شده اید؛ به سراغ گزارشات تبدیلات می رویم.

گزارشات تبدیلات(Conversions)

تبدیل یا convert به زبان ساده یعنی کاربر کاری که هدف شماست را انجام دهد. به عنوان مثال کاربر در سایت شما ثبت نام کند و از بازدید کننده به کاربر سایت تبدیل شود. یا اگر بازدیدکننده ی سایت شما خریدی انجام دهد و از کاربر بودن به خریدار بودن تبدیل شود. این که چه تبدیلی هدف شماست به کسب و کار شما بر می گردد. در این بخش می توانید گزارش اهداف خود را مشاهده نمایید و آنها را در جهت بهینه سازی نرخ تبدیل استفاده کنید.

گزارشات Goal از دسته Conversions

اهداف در بخش تنظیمات مدیریتی تعریف می شوند ولی گزارشات آن در این بخش قابل مشاهده است. 1.تعداد اهداف محقق شده، 2.ارزش هدف (در صورتی که برای اهداف خود ارزش مشخص کرده باشید)، 3.نرخ تبدیل اهداف، 4.نرخ واگذاری (ناتمام گذاشتن) اهداف و 5-8 سایر اهدافی است که توسط شما تعریف شده است.

 

گزارش Funnel Visualization از دسته Conversions:

در صورتی که اهداف تعیین شده توسط شما به صورت قیف فروش تعریف شده باشد، در این بخش گزارش آن به صورت بصری نمایش داده می شود. برای درک قیف فروش کافی است تا این مثال را در نظر بگیرید، کاربران زیادی از سایت شما بازدید می کنند ولی تعداد کمتری از آنها؛ محصولات را به سبد خرید اضافه می کنند. از آن دسته افرادی که محصولات را به سبد خرید اضافه می کنند تنها بخشی به مرحله بعد می روند. در نهایت افرادی که تا آخرین مرحله از خرید می روند؛ به عنوان افرادی تلقی می شوند که به مشتری تبدیل شده اند.

در صورتی که هدف خود را به صورت مرحله ای تعریف کرده باشید، در این قسمت به صورت قیف (فانل) به شما نشان داده خواهد شد و درصد ریزش (Drop-off) هر مرحله نمایش داده خواهد شد. در این مثال مشاهده می کنید که از 1628 نفری که محصولی به سبد خرید اضافه نموده اند فقط 21 نفر خرید را انجام داده اند.

گزارش Funnel Visualization از دسته Conversions

گزارشات Goal Flow از بخش Conversions

در این بخش مسیر انجام و تحقق یک هدف به صورت نمودار جریان نمایش داده می شود. در هر بخش میزان خروج از قیف (Funnel exists) به همراه صفحات خروج نمایش داده می شود.

گزارشات Multi channel Funnel از دسته Conversions

در اینجا با یک واژه جدید به نام Assisted Goal آشنا می شوید. این عبارت در لغت به معنای هدف کمکی است و در اینجا منظور اهدافی است که به شما در تکمیل اهداف دیگر کمک می کند. به عنوان مثال شما با استفاده از تبلیغات کلیکی توانسته اید به طور مستقیم 99 بار اهداف خود را محقق کنید. اما این هدف 73 بار به عنوان هدف کمکی عمل کرده است. یعنی 73 نفر از کسانی که با تبلیغات کلیکی از سایت شما بازدید کرده بوده اند؛ در زمان ورود به سایت از طرق دیگر (مانند سرچ ارگانیک) اهداف شما را محقق کرده اند.

از طریق Channel Grouping  و انتخاب گزینه ی Create Custom Channel Grouping می توانید یک گروه کانال مورد نظر را اضافه نمایید.

گزارشات Multi channel Funnel از دسته Conversions

گزارشات پرکاربرد در این بخش نیز به اتمام رسید. اگر تا اینجا این راهنما را دنبال کرده باشید، وقت آن رسیده است که برخی تنظیمات مدیریتی را نیز بدانید.

تنظیمات مدیریتی (admin)

آخرین گزینه از منو گوگل آنالیتیکس، admin یا همان تنظیمان مدیریتی است. اگر آموزش ها را از ابتدا دنبال کرده باشید؛ مطمئنا برای افزودن Goal به این بخش مراجعه نموده اید.

این بخش به سه زیر دسته ی Account؛ Property و View تقسیم بندی شده است.

در بخش Account تنظیمات حساب کاربری و دسترسی کاربران به کل اکانت مشخص می شود. همچنین با استفاده از بخش فیلتر می توانید ورودی های مربوط به یک آی پی آدرس و یا ISP را فیلتر کنید و در گزارشات مشاهده نکنید. به عنوان مثال زمانی که برای سایت خود بازدید مصنوعی (برای سیگنال برند) می خرید می توانید این ورودی ها را فیلتر نمایید تا از آمار واقعی سایت متمایز گردد.

در بخش Property می توانید سایت های مورد نظر را به این اکانت اضافه کنید و هر زمان که مایل بودید، کد track یا رهگیری آن را دریافت کنید. امکان لینک به سایر ابزارهای گوگل مانند Google Ads، AdSense و غیره وجود دارد.

توجه داشته باشید که بخش مدیریت کاربران در بخش property فقط مربوط به همان سایتی است که در لیست کشویی انتخاب شده است.

بخش نهایی یعنی View، تنظیمات مربوط به نما، مدیریت کاربران و تنظیمات اهداف و تجارت الکترونیک وجود دارد. در این بخش می توانید یک نما برای ارائه گزارشات ایجاد کنید و آن را در اختیار کارفرما یا شرکای خود قرار دهید.

نحوه ایجاد goal :

از بخش View گزینه ی Goals را انتخاب نمایید. (به اکانت و پراپرتی انتخاب شده نیز توجه نمایید تا اهداف ایجاد شده برای اکانت مورد نظر شما باشد). Goal در واقع همان هدف شماست که نسبت به کسب و کار شما متفاوت در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال هدف شما می تواند افزایش بازدید سایت، فروش و یا حتی عضویت در خبرنامه باشد.

 

 نحوه ایجاد goal در گوگل آنالیتیکس

برای اضافه کردن هدف بر روی دکمه قرمزرنگ NEW GOAL+  کلیک کنید.

نکته مهم: در اکانت دمو گوگل آنالیتیکس امکان افزودن Goal جدید وجود ندارد. بنابراین از پراپرتی سایت خود برای این قسمت از تمرین استفاده نمایید ولی فراموش نکنید که تعداد اهداف ماکزیمم می تواند 20 عدد باشد.

سپس در ادامه چنانچه از گزینه های Template هیچکدام متناسب با هدف شما نیست، روی گزینه  Customکلیک کنید بر روی دکمه Next کلیک کنید و به مرحله بعد بروید.

مراجل ایجاد Goal جدید در گوگل آنالیتیکس

در این بخش می بایست هدف خود را تعیین کنیم. اهداف به چهار دسته ی کلی تقسیم بندی می شوند:

1. Destination یا صفحه مقصد که در آن رسیدن به یک صفحه را به عنوان هدف خود تعیین می کنید. (به عنوان مثال صفحه ای که پس از تراکنش موفق و یا عضویت در خبرنامه نمایش داده می شود:

https://eshophamyar.ir/thank-you

2.Duration یا مدت زمان که زمان ماندن کاربر در سایت را به عنوان هدف تعیین می کند.

3.Pages/session که به معنای تعداد بازدید در هر نشست است. ما در این مثال گزینه ی Pages/Screen per session را به عنوان هدف انتخاب می کنیم.

4.Event یا رویداد مانند پلی کردن یک ویدئو.

با توجه به هدف انتخاب شده، یک عنوان بامعنا برای هدف خود انتخاب نمایید و گزینه ی Next را انتخاب کنید.

مرجله نهایی ایجاد Goal در گوگل آنالیتیکس

در مرحله ی نهایی می بایست با توجه به دسته ی هدف انتخابی، جزئیات هدف را مشخص نمایید. به عنوان مثال تعداد صفحات در هر نشست را بزرگتر از 10 انتخاب کنید. در بخش Value می توانید میزان ارزش تحقق هر هدف را مشخص کنید.

همانطور که قبلا نیز گفته شد تعداد ماکزیمم اهداف 20 مورد می باشد و قابل حذف نیستند ولی می توانید آنها را ویرایش کنید.


ابزار گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند تا سایت خود را از داخل و خارج بررسی کنید و گزارشات آماری مفید و جالبی را در اختیار داشته باشید. اگر به مباحث تحلیلی علاقمند هستید به شما پیشنهاد می کنیم؛ مقاله شاخص های کلیدی عملکرد در بازاریابی دیجیتال را از دست ندهید.

در نهایت اگر سوالی دارید می توانید به صورت آنلاین از طریق فرم زیر مطرح کنید.