راهکارهای 100 درصد عملی بهینه سازی نرخ تبدیل

اگر ترافیک وب سایت شما بسیار بالاست اما هیچ لید (lead) یا مشتری بالفعلی دریافت نمی کنید، نگران نباشید. این بدین معنی است که باید به طور جدی بر روی بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) وقت بگذارید.

همه ما راهکارهای خیلی خوب اما کلیشه ای زیادی در مورد بهینه سازی نرخ تبدیل می شنویم. مثلا اینکه دکمه های رنگی را تست کنید و یا تعداد فیلدهای فرم ثبت نام را تغییر دهید. مشکل این گونه راهکارها این است که همه آن را می دانند اما بازاریابان زیرک باید از این حد فراتر رفته و برای بدست آوردن مزیت رقابتی ورای این اقدامات عمل کنند. برای اینکه بتوانید گام بعدی را بردارید، در اینجا 9 راهکار کلیدی برای بهینه سازی نرخ تبدیل به شما معرفی می کنیم. با ای شاپ همیار همراه شوید…

در صورتی که پیش زمینه ای از این مبحث ندارید، پیشنهاد ما این است که پیش از مطالعه ادامه مطلب؛ مقاله جامع بهینه سازی نرخ تبدیل را مطالعه نمایید.

بهینه سازی نرخ تبدیل

استراتژی نرخ تبدیل رقبای خود را تحلیل کنید

حتما دلیل خاصی وجود دارد که رقبا وب سایت خود را به روش خاصی طراحی کرده اند. ممکن است آنها بر روی استراتژی نرخ تبدیل خود کار کرده باشند و در این راه آزمون های زیادی انجام داده باشند. به همین خاطر شما اکنون می توانید نتایج آزمون های آنها را مشاهده کنید. هر اقدامی که انجام داده باشند موثرترین اقدام برای آنها بوده است.

شما نیز می توانید عملی را امتحان کنید، ممکن است نرخ تبدیل خوبی دست آورید. شاید دیدن پیج موفق رقبا کمی شما را ناامید کند؛ اما بررسی بیشتر رقبا ارزش وقت گذاشتن را دارد.

هر زمان که به سراغ وب سایت رقبا رفتید و متوجه تغییر خاصی شدید از آن اسکرین شات بگیرید و ذخیره کنید. با نگاهی به نسخه های متعدد وب سایت رقبا می توانید قالب فکری آنها در زمینه بهبود نرخ تبدیل را به راحتی دریابید.

می توانید به آسانی کشف کنید رقبا در حال انجام چه کاری هستند که شما از آن غافل بوده اید. از ایده های آنها برای تست وب سایت خود استفاده کنید. حتی ممکن است متوجه نقطه ضعفی در محصولات و یا رویکرد آنها شوید و از آن به نفع خود استفاده کنید.

همیشه به خاطر بسپارید که گرچه ممکن است رقبا و شما در یک صنعت حضور داشته باشید اما این بدین معنی نیست که کورکورانه استراتژی آنها را تقلید کنید. شما باید ایده های خود را آزمون کنید، اما این نکته می تواند آغاز خوبی برایتان باشد.

 

فرم های چند مرحله ای را امتحان کنید

شاید تصور کنید هر چه فرم ها کوتاه تر و جذاب تر باشند بهتر است. اما این تصور اشتباه است.

به جای اینکه فکر کنید هر چه کمتر بهتر، از فرم های چند مرحله ای استفاده کنید. اگر فرم ها به مراحل چندگانه تقسیم شده باشند، کاربران رغبت بیشتری برای پر کردن آن پیدا می کنند.

برخی سایت ها در ابتدا از شما می خواهند آدرس ایمیل خود را وارد کنید. سپس از شما می خواهند کد پستی خود را وارد کنید. سپس از شما می خواهند علاقه مندی خود را انتخاب کنید. در این روش کاربر در ابتدا فیلدهای درخواستی را نمی بیند و شروع به وارد کردن اطلاعات می کند.

فرم های چند مرحله ای در نظر کابر راحت تر هستند زیرا به نظر می رسد در یک زمان تنها یک گام کوچک انجام داده اند. وقتی آنها در هر مرحله شروع به پر کردن فرم می کنند، تصور می کنند مراحل در گام بعدی به اتمام می رسد و به همین خاطر آن را ترک نمی کنند.

با این حال به یاد داشته باشید که این روش ممکن است برای شما کار نکند.نکته این است که باید آن را تست کنید. تعداد گام ها و فیلدهای مطلوب را امتحان کنید. در این صورت متوجه خواهید شد کدام روش جواب بهتری می دهد.

از نقشه حرارتی استفاده کنید

برای اینکه دریابید چشم های کاربران در وب سایت از کجا به کجا حرکت می کند، از نقشه حراراتی و یا ابزار ردیاب موس استفاده کنید. شاید تعجب کنید که افراد حتی به دکمه های که شما ساعت ها وقت صرف آن کرده اید نگاه هم نیاندازند.

مقاله آموزشی استفاده از نقشه های حرارتی را از دست ندهید.

با این اطلاعات، المان های مختلف صفحه را جابه جا کنید تا بتوانید از آن قالب محتوا جهت بهینه سازی نرخ تبدیل خود استفاده کنید.

استفاده از نقشه حرارتی برای بهینه سازی نرخ تبدیل

در دکمه های فراخوان به عمل (call to action) از کلمات کلیدی استفاده کنید

همانطور که گفته شد، وقتی کاربران درستی را به وب سایت وارد کنید، می توانید نرخ تبدیل خود را ارتقا دهید. اولین گام این است که از کلمات کلیدی درست استفاده کنید. اگر کاربران سرچی مانند “نرخ تبدیل برای پول” انجام دهند اما با صفحه ای مواجه شوند که در مورد بهینه سازی نرخ تبدیل سایت صحبت می کند ناراضی خواهند بود.

برای جلوگیری از این اتفاق، باید اطمینان یابید از کلمات کلیدی درست در محتوای خود استفاده می کنید. بدین شکل به گوگل کمک می کنید تا به طور صحیح محتوای صفحه شما را دریابد.

یک روش، استفاده از ابزار google keyword Tool است. با این ابزار در می یابید از کدام کلمات کلیدی برای بهینه سازی وب سایت خود باید استفاده کنید. بعد از ثبت، گوگل کلمات کلیدی مرتبطی که کابران اینترنت با آنها سرچ خود را انجام می دهند را به شما نمایش می دهد.

با استفاده درست از کلمات کلیدی در راس قیف، اطمینان می یابید که تلاشهایتان در راه بهینه سازی مفید بوده و اتلاف وقت نبوده است.

حس فوریت را به کاربران القا کنید

یکی از موانع نرخ تبدیل بالا این است که کاربران می گویند “بعدا خرید می کنم

برای اینکه بر این احساس غلبه کنید، از پیام های فوری استفاده کنید و حس فوریت را به آنها القا کنید. آمازون در این زمینه خیلی خوب عمل کرده است. آمازون در صفحه فروش خود عنوان کرده است که اگر در عرض 25 دقیقه خرید خود را انجام دهید، ارسال رایگان دریافت خواهید کرد. محدودیت زمانی و حس فوریت از نکات خیلی مهمی هستند، زیرا مردم را وادار می کند فورا اقدام به خرید کنند.

ایجاد حس فوریت در کاربران برای بهبود نرخ تبدیل

روش های مختلف ایجاد حس اعتماد را امتحان کنید

حریم خصوصی برای افراد مسئله جدی است. اگر از کاربران می خواهید اطلاعات خصوصی خود را با شما به اشتراک بگذارند، می خواهند بدانند از آن به هدفی غیر از آنچه قول آن را داده اید استفاده نمی کنید. به همین خاطر است که باید روش های مختلف ایجاد اعتماد را امتحان کنید زیرا هیچ تضمینی برای اینکه کدام مورد بهترین است وجود ندارد. به عنوان مثال عبارت ” 100 درصد محرمانه- ما هرگز اسپم ارسال نمی کنیم” باعث افت 18.7 درصدی ثبت نام ها نسبت به زمانی که چنین عبارتی وجود نداشت، شد! بدین معنی که این جمله نتیجه عکس و بار محتوایی منفی دارد.

سایت های مختلف روش های مختلفی را تست می کنند تا بدانند کدام روش بهتر جواب را می دهد. مثلا سایت Tim Ferriss فهرستی از دلایلی که باید به فهرست ایمیل آن ملحق شوید را ارائه داده است.

این روش برای Ferris جواب داد اما nail Patel از روش سنتی استفاده کرد، ” 100 درصد محرمانه- ما هیچ وقت شما را اسپم نمی کنیم. “

مطمعناً ferris  و patel هر دو دلایل خود را برای انتخاب این دو عبارت داشتند، اما این دلایل ممکن است به کار شما نیاید. باید این موضوع را تست کنید.

ارتباط بین نرخ تبدیل ماکرو و نرخ تبدیل میکرو را شناسایی کنید

شما باید هم نرخ تبدیل میکرو و هم نرخ تبدیل ماکرو را امتحان کنید. باید دریاید کدام دکمه های فراخوان به عمل منجر به مشارکت بیشتر افراد می شود.

به بیان ساده، نرخ تبدیل ماکرو می تواند هدف اولیهِ تبدیل باشد: مثلا خرید از وب سایت یا ثبت نام. این گونه اقدامات محرک های اصلی برای بازده مستقیم هستند.

نرخ تبدیل میکرو می تواند اقدامات کوچکتر باشد که بعدها به نرخ تبدیل بزرگتر یا ماکرو منجر شود. نرخ تبدیل میکرو می تواند بازدید از صفحه، دنبال کردن رسانه اجتماعی، تماشای یک ویدئو و …. باشد. استفاده از این موارد می تواند باعث درگیر ساختن بیشتر مشتری با برند شود.

نکته مهم در این است که بین این دو باید تمایز قائل شد. آمیختن این دو با یکدیگر کار خطرناکی است. به همین خاطر به یاد داشته باشید که ارتباط بین این دو نوع نرخ تبدیل را شناسایی کرده و هرگز از نرخ تبدیل واقعی ماکرو غافل نشوید.

پیام های خود را مرتبط تر سازید

شما باید وب سایت خود را با محتوای شخصی سازی شده پر کنید. باید اطمینان یابید صفحات فرود، دکمه های فراخوان به عمل، و در مجموع تجربه کاربر، تجربه شخصی سازی شده ارائه می دهند. تنها با این روش است که کاربران را به وب سایت خود باز می گردانید و آنان را صرف نظر از اینکه در کجای چرخه مشتری قرار دارند به سمت خود جلب می کنید و درگیر وب سایت می کنید.

بهترین راه این است که از شخصی سازی رفتار محور استفاده کنید تا مطمئن شوید هر محتوایی که ارائه می دهید مرتبط با نیازهای کاربران است. یکی از این راهکارها تبلیغات ریتارگتینگ محصولی است.

از تکنیک بهینه سازی نرخ تبدیل خلاقانه و بدیع استفاده کنید

رهبری بازار یعنی پیشی گرفتن از بقیه به وسیله روش های خلاقانه و نوآورانه در ارتقای نرخ تبدیل. اگر روش های جدیدی برای ارتقای نرخ تبدیل یافتید، می توانید در افزایش مشتری و درآمد خود به طور موثرتری قدم بردارید.

با این حال، اگر تنها نکات دیگران را به کار ببرید، نمی توانید به رهبری بازار دست یابید. هم خلاق باشید و هم آزمون کنید. این دو مولفه در کنار یکدیگر ارزشمند و کارا هستند.

بهینه سازی برای هر سایتی متفاوت است و به همین خاطر می بایست تکنیک های مختلفی آزمایش شود. در مورد همه راهکارهای ممکن فکر کنید. رهبران بازار تکنیک های مختلف و بدیعی را آزمایش کردند تا به جایگاه خود رسیدند. چرا منتظر هستید آنها ابتدا به آن جایگاه برسند؟ پس از همین حالا شروع کنید…

 

ده سال سابقه کار در حوزه آی تی، دیجیتال مارکتر و عاشق هر نوع بهینه سازی

مشاور راهبردی و اجرایی دیجیتال مارکتینگ - بنیانگذار ای شاپ همیار

    نظر خود را بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*